Lyt til artiklen

Afsløringerne af, hvordan Venstres partiformand og tidligere statsminister Lars Løkke Rasmussen har behandlet sine chauffører, får nu også chaufførernes forbund, Sikkerhedsforbundet, på banen. Forbundets formand, John Dybart, mener ikke, at Lars Løkke Rasmussen har nogen god undskyldning for at have behandlet sine chauffører, som han har.

Det er i portrætbogen ’LLR’, der er skrevet af de to BT-journalister Andreas Karker og Thomas Nørmark Krog, og udkommer i dag, at de dårlige arbejdsforhold for Lars Løkke Rasmussens privatchauffører bliver beskrevet.

I bogen fremgår det blandt andet, at en chauffør er gået ned med stress efter arbejdsuger på op til 80 timer, at han har foretaget privatkørsel for partiformanden og hans hustru, Sólrun, samt at hviletidsreglerne ikke er blevet overholdt.

Og det er de konkrete oplysninger, der får Serviceforbundets formand John Dybart på banen.

»Vore beregninger viser – hvis oplysningerne i BT er korrekte – at chaufføren har fået omkring 15.000 kroner for lidt om måneden i form af lavere grundløn og pension samt manglende overarbejdsbetaling. Arbejdsmiljøloven er heller ikke overholdt, for chaufføren har ofte først været færdig med jobbet efter midnat og skulle så af sted igen kl. 6 om morgenen,« siger John Dybart i en pressemeddelelse.

Formanden fastslår også i pressemeddelelsen, at Lars Løkke Rasmussen har været helt bevidst om misbruget af chaufførerne.

»Løkke ved jo godt, at der skal to-tre chauffører til at løse de kørselsopgaver, en toppolitiker har, og han kan ikke undskylde sig med, at han ikke kender betingelserne. Det er tydeligvis dårligt lederskab fra den måske kommende statsministers side. Når Venstre nu har overladt til et privat firma at stå for kørselsopgaven, viser det jo også, at man har været klar over, at den oprindelige ordning med egne chauffører ikke var holdbar,« siger John Dybart.

Over for bt.dk oplyser John Dybart, at den pågældende chauffør ikke er medlem af forbundet, og at man derfor ikke kan forfølge sagen yderligere. Havde han været medlem, var det en sag, forbundet havde taget op, siger han.