Det var for risikabelt og farligt at skyde droner ned over Københavns Lufthavn, og derfor gjorde politiet det ikke natten til tirsdag.

Det sagde ledende politiinspektør ved Københavns Politi Jens Jespersen på et pressemøde tirsdag morgen.

- De falder ned fra himlen, og det kan på mange måder være uhensigtsmæssigt sådan et sted, forklarede han.

Jens Jespersen pegede som forklaring på mange mennesker i fly fyldt med brændstof samt tæt bebyggelse i området.

Pressemødet blev afholdt, efter at der blev observeret flere større droner over lufthavnen i København natten til tirsdag.

Det vides ikke, hvor de kom fra, eller hvor de fløj hen bagefter. Politiet mistænker, at en "kapabel aktør" stod bag.

Jens Jespersen uddyber over for TV 2, at "kapaciteten til at tage de her droner ned etablerede vi i løbet af aftenen".

Men overvejelsen var, at risikoen simpelthen var for stor, tilføjer han.

Politiinspektøren ville dog på pressemødet tirsdag morgen ikke dele den "nøjagtige operative kapacitet".

I juli meddelte transportminister Thomas Danielsen (V), at han med et nyt lovforslag vil give visse offentlige myndigheder og forvaltere af infrastruktur mulighed for at "tage droner ned".

Det kan blandt andet være lufthavne og havne.

Med forslaget får en havn selv mulighed for at nedtage dronen - eksempelvis ved at skyde den ned.

Thomas Danielsen sagde til Berlingske i juli, at han "helt bevidst" har lavet en lovgivning, der ikke etablerer en praksis for, hvordan dronen skal nedtages.

- Det kan du selvfølgelig gøre med professionelle virkemidler, men hvis du står på taget i forvejen og er ved at regulere måger, må du også gerne bare skyde den ned med et haglgevær, sagde han.

I forbindelse med lovforslaget lød det fra Københavns Lufthavn i et svar til DR, at man er "meget tilfreds med, at der bliver kigget på det fra politisk side".

Transportministeriet oplyser tirsdag, at lovforslaget efter planen fremsættes til oktober. Hvis det bliver vedtaget, skal det træde i kraft fra 1. januar 2026.

Trafikstyrelsen har tidligere oplyst, at der sidste år var en stor stigning i antallet af registrerede hændelser, hvor droner fløj for højt eller for tæt på lufthavne.

Sidste år var der 206 registrerede hændelser. Det er tre gange så mange som året før.

/ritzau/