Anmeldelse: 'Suburbicon' - 3 ud af 6 stjerner

Med George Clooney som instruktør, Coen-brødrene på manuskriptet og en historie delvist baseret på virkelige hændelser – omhandlende racehad i 1950ernes USA, skulle intet jo kunne gå galt. Og så alligevel…

Året er 1959, vi er i forstaden Suburbicon – et hvidt middelklassekvarter med 60.000 indbyggere i ens parcelhuse på ens veje – med eget hospital, politi og brændvæsen. Reklamen for stedet lyder: ’Kom og start på en frisk’.

Den romantiserede 1950er-nostalgi, den vildt detaljerede scenografi og dets rekvisitter, er ret imponerende. Foto: UIP Vis mere

Ægteparret Mayers flytter ind med deres søn. De er de første sorte i det ellers hvide område, og det huer ikke omgivelserne, som først bare i grupper står og glor på familiens hus, men gradvist eskalerer utilfredsheden med høje stakitter (mure) fra begge sider, gryde- og pande-larm og Dixieland-sang døgnet rundt – samt kasten affald ind på grunden og smadrede ruder og ildspåsættelse.

Definitionen af hvide privilegier vises tydeligt, da en usympatisk Matt Damon indsmurt i blod, cykler uforstyrret rundt, mens den sorte familie bebrejdes alt, hvad der går galt i kvarteret. Foto: UIP Vis mere

Man skulle så tro, at det netop var den familie og især kvarterets usympatiske opførsel, historien handler om, men lige ved siden af bor familien Lodge – bestående af Garner (Matt Damon), hans kone Rose, som er kørestolsbruger, og sønnen Nicky, med hvis øjne vi oplever meget af historien. Familien har også Roses tvillingsøster Margaret på besøg (begge spilles følsomt og troværdigt af talentfule Julianne Moore), da de udsættes for et meget groft hjemmerøveri, hvor især Garner ydmyges.

Oscar Isaac (med Clark Gable-overskæg) spiller forsikringsmanden Bud Cooper, der har lugtet lunten hos Lodge-familien. Foto: UIP Vis mere

Rose dør af overgrebet med kloroform, og søsteren indtræder hurtigt i rollen som Nickys mor og hustru i huset.

Racisme og chikane

Karaktererne propper konstant hinanden i båse pga. race og hvilken gren af kristendom man nu tilhører. De eneste som hverken ser hudfarve og religion, er de to drenge - nu naboer - og de taler faktisk og spiller baseball sammen.

De eneste som hverken ser hudfarve eller religion som forhindring, er de to drenge - nu naboer. Foto: UIP Vis mere

Og filmen viser tydeligt definitionen af hvide privilegier, da en usympatisk og overvægtigt Damon (han har igen taget 15 kilo på til en rolle) indsmurt i blod, cykler uforstyrret rundt, mens den sorte familie bebrejdes alt, hvad der går galt i kvarteret.

Clooney har lavet en meget makaber og sort komedie, med stor kontrast til den romantiserede 1950er-nostalgi i den imponerende og vildt detaljerede scenografi.

Men blandingen af socialkritik og satire, Gøg og Gokke-skurke, Hitchcock-musik-hyldest og mordmysterie, ender desværre alt for tegneserie-agtig.

3 ud af 6 stjerner
'Suburbicon’, drama-komedie, USA, 2017.
Instruktion: George Clooney.
Manuskript:  Joel Coen, Ethan Coen og George Clooney.
Premiere over hele landet.
Se trailer: