Hvordan får man verdens største kvindelige sportsnavn til at lægge vejen forbi jyske Herning? En dansk hjerteveninde, millioner på kontoen og et hestearbejde i kulissen.

Nogenlunde sådan - omend voldsomt forsimplet - lyder opskriften på det historiske tennisarrangement i Jyske Bank Boxen i Herning, hvor to af verdens mest eksponerede tenniskvinder står over for hinanden torsdag 26. november.

Verdensranglistens nummer et, Serena Williams, mod den tidligere danske verdensetter, Caroline Wozniacki. En begivenhed, som har været længe undervejs, men som i slutningen af måneden endelig bliver en realitet efter flere års fodarbejde med den midtjyske erhvervsmand Georg Sørensen og direktør i F-reklame, Mads Frederiksen, som to af de største slidere.

»Det har været en drøm i fem år. Det har været en lang rejse herhen,« jubler Mads Frederiksen og forklarer, at økonomi, stramme turneringsplaner og sidste års planlagte Wozniacki-bryllup med golfstjernen Rory McIlroy hidtil har gjort et Wozniacki versus Williams-opgør på dansk jord umuligt.

I stedet var muligheden der i år, og Mads Frederiksen tøver ikke med at sende skulderklap videre til hovedsponsorerne Energi Danmark, Biotherm og E-boks, som sammen med mindre sponsorer har gjort det muligt at samle to af tennissportens mest eftertragtede navne.

For det har haft sin pris. Godt seks millioner kroner koster det at arrangere begivenheden Energi Danmark Champions Battle, som desuden byder på en doublekamp mellem Wimbledon-vinderne fra 2012, Frederik Løchte Nielsen og Jonathan Murray, og de forsvarende Wimbledon-vindere Horia Tecau fra Rumænien og Jean-Julien Rojer fra Holland.

»Jeg tror ikke, man kan finde en dyrere kvindelig sportsstjerne i verden«, siger Mads Frederiksen om Serena Williams.

Han vil ikke afsløre det præcise beløb, men tøver ikke med at slå fast, at amerikaneren tager den største bid af de godt seks millioner kroner. Også selvom han lidt halvhjertet prøvede at forhandle det beløb, som det amerikanske tennisikon fik for sidste års showkamp i Herning mod Ana Ivanovic, en smule ned.

Svaret fra Serena Williams’ agent Jill Smoller var klart:

»Det er fint, hvis vi siger det samme beløb igen«

»Og så blev det ved det,« griner Mads Frederiksen, der hurtigt måtte sande, at man ikke forhandler med en eftertragtet verdensstjerne. Man betaler, hvad det koster.

Til gengæld er han så også sikret omtale verden over. Således har den amerikanske mediegigant CNN allerede meldt sin ankomst til et indslag om de to konkurrenter og hjerteveninder, der mødes i den (i amerikansk størrelsesforhold) lille jyske flække Herning, ligesom kinesisk tv har meldt sig på banen for at sikre sig rettigheder til at vise kampen til de millioner af Wozniacki- og Williams-fanatiske kinesere.

Således vil store dele af verden følge med, når slyngveninderne 26. november træder ind på banen i Jyske Bank Boxen i Herning.

Ønsker du at opleve to af verdens bedste tennisspillere på tætteste hold, kan du fortsat købe billetter til arrangementet på billetnet.