Al sejlads under Jernbanebroen i Limfjorden er indstillet i tre uger, mens togpassagerer må vente op til et halvt år, før de kan komme over. Broen har fået alvorlige skader efter mødet med et containerskib.

Den finske containerskib M/S Ramona kolliderede onsdag aften med Jernbanebroen, der forbinder Aalborg og Nørresundby, og det får nu store konsekvenser for både sejladsen i Limfjorden, og de togpassagerer, der skal over broen.

Den broklap, der åbnes, før et skib sejler igennem, var ikke gået op, og derfor sejlede M/S Ramona direkte ind i den. Og skaderne efter kollissionen er store, fastslår Banedanmark.

- Broklappen er så beskadiget, at den skal udskiftes. Det gælder også kontravægten, som er den store betonklods, der hænger i luften. Det er et arbejde, vi går i gang med at planlægge nu, og det er ikke en helt ukompliceret sag, siger Helle Bøhl-Møller, der er sektionschef i Banedanmark.

Ifølge Helle Bøhl-Møller vil det tage tre uger at fjerne de ødelagte dele af broen, og det betyder, at al sejlads under Limfjordsbroen i den periode er indstillet.

- Den trafik, der normalt passerer i Limfjorden, vil være tvunget til at finde andre veje, når de skal ud til Kattegat - for eksempel rundt om Skagen. Derfor bliver der længere fra a til b for dem, der skal transportere gods ind til havnene i Limfjorden, siger overskibsinspektør i Søfartsstyrelsen, Martin John,

Men det er ikke kun de sejlende i Limfjorden, der bliver berørt af kollisionsulykken. Også de togpassagerer, der normalt kører over Jernbanebroen, har lange ventetider i møde. Banedanmark oplyser, at der kan gå op til et halvt år, før tog igen kan køre over broen - indtil da må passagerer benytte de busser, der er sat ind som erstatning.

- Når vi finder ud af, hvilke former og modeller, broklappen og kontravægten skal erstattes med, kan vi vurdere, hvornår togtrafikken kommer i gang igen. Vi arbejder for at gøre det så hurtigt som muligt, og vi er godt klar over, at det er problematisk at afskære jernbaneforbindelsen mellem Nordjylland og resten af landet, siger Helle Bøhl-Møller.

Årsagen til kollisionsulykken er endnu ikke fundet, men ifølge Helle Bøhl-Møller kan det være en kombination af flere faktorer.

- Skibet har fået et voldsomt tryk, så påsejlingen må være sket med stor fart. Det er derfor muligt, at hastigheden har været over den tilladte i Limfjorden. Desuden har der været stærk strøm og kraftig blæst, men vi kan ikke konkludere endeligt på årsagerne, siger hun.

Den Maritime Havarikommission står for den endelige undersøgelse af ulykken, og det kan tage lang tid, før årsagen er afklaret.

- Vi undersøger ulykken og dens omstændigheder med henblik på at forebygge en lignende situation. Men det kan tage flere måneder, før den er færdig, og derfor udtaler vi os ikke om årsagen endnu, siger Lars Jacobsen, der er havari-undersøger hos Den Maritime Havarikommission.

Onsdag aften klokken 22.26 sejlede det finske containerskib ind i broen - kun får minutter efter, at et passagertog havde kørt over. En brovagt havde modtaget tilladelse til at åbne broklappen, da skibet ramte den og forrykkede broklappen med næsten en meter. Derefter blev broen øjeblikkeligt lukket af sikkerhedshensyn.

Efter ulykken testede politiet straks kaptajnen for alkohol i blodet og konkluderede, at der ikke var fuldskab involveret i ulykken.

Containerskibet M/S Ramona er 75 meter langt og 16 meter bredt. Broklappen, som skibet sejlede ind i, vejer omkring 300 ton.