Peugeot 5008 møder Renault Grand Scenic i en fransk duel på basistransport til 7-personer. Peugeoten er smukkest men grundigt fodarbejde giver sejren til Grand Scenic.

Er familien vokset ud af stationcaren og behovet for 7 sæder så presserende som behovet for en weekend uden ungerne, så er du i markedet for en 7-personers MPV. Ikke nødvendigvis det mest sexede på fire hjul, men praktisk og fleksibel som indretningen i et IKEA møbelhus. Siden Renault lancerede Espace og Megane Scenic har franskmændene siddet solidt på markedet, hvor kun tyske Zafira og Japanske Mazda 5 for alvor har kunnet true dem. Nu hæver franskmændende dog overliggeren. Med den nyeste Grande Scenic og Peugetos nye 5008 er de igen i udbrud, og vi har kigget dem efter i sømmene.

Peugeot 5008

5008 er Peugeots første fuldblods mellemklasse MPV, og de er sluppet rigtigt flot fra debutten på det visuelle plan. Fronten er mere afdæmpet end på de mindre unger i løveflokken, og indvendigt er det traditionelt og gedigent. Gearkassen er på bedste peugeotmaner lidt slap i gangen, men det er ikke afgørende i en MPV bygget til komfortabel familietransport. Og har rammer 5008 målet. Ikke så blød så ungerne på bagerste række kaster op, og ikke så hård at de skal have nyrebælter på.

Der er kælet for føreren med testbilens head-up display der skyder hastigheden op i synsfeltet på forruden. I det hele taget er 5008 en positiv overraskelse fra førersædet. Instrumenteringen er udført med kromringe og Peugeots lidt opadsnobbende stil, der fungerer fint i 5008.

5008 har en tredje sæderække med to stole der foldes ned i gulvet når de ikke bruges. Det fungerer uproblematisk, og i modsætning til i Grand Scenic kan både anden og tredje rækkes foldes helt fladt ned i gulvet så lastefladen er plan fra ryglænet af førersædet hele vejen ned til bagklappen.

Motoren i 5008 er PSA’s mulittalent i dieselkategorien. Den 1,6 liters HDi yder 110 hestekræfter og er med et grundstærkt drejningsmoment på 260 Nm fin til 5008. På de stejleste bakker nede omkring Kassel vil den nok have rigeligt at se til hvis hele familien + opbakning er påmønstret, men til hverdag er den glimrende. Og med et gennemsnitsforbrug på 18,9 km/l er den økonomisk rigtigt flot med.

Renault Grand Scenic

Scenic var den første mellemstore MPV og nu er den tilbage stærkere end nogensinde. Indretningen er hyperpraktisk, pladsen fremragende og prisen fænomenal. Ligesom 5008 har den syv pladser, og ligesom i 5008 er de to bagerste stole mest til børn og akrobater. Men de er der, og når de yngste vokser ud af dem er de ældste tæt på teenagealderen. Og så gider de givetvis ikke kører med på familieudflugter alligevel.

Grand Scenic er udstyret med Renaults bomstærke lille 1,5 liters dCi dieselmotor der også yder 110 hestekræfter. Et lidt lavere moment gør præstationerne marginalt langsommere, men brændstoføkonomien er med 19,2 km/l marginalt bedre, så under kølerhjelmen er der dømt uafgjort.

Mens Peugeotens instumentering snopper lidt opad med sit head-up display og plastikkrom, så går Grand Scenic den anden vej. Den snobber nærmest nedad. Fra førersædet er oplevelsen en visuel jammerdal, og digitaldisplayet til speedometer og omdrejningstæller lignet noget fra et avanceret midtjysk pillefyr. Selvom grafoikken på skærmen kan varieres, er der kun tale om variationer over samme Amiga 500-tema. Men det virker efter hensigten, og funktionalitet rangerer over stilkarakteren i MPV-klassen.

Konklusion

Derfor ender Renaulten også som vinder af denne minitest. For den er fuldt ud ligeså praktisk som 5008 og til 40.000 kroner mindre losser den 5008 tilbage til start med narehatten trukket godt ned over glastaget og sit ellers elegante ydre. Mens Grand Scenic fås til lige under 300.000 kroner skal man lokke over 340.000 ud af bankrådgiveren for at få en 5008’er. For de penge får du cirka 10 storbyferie uden unger, og er du i markedet for en 7 personers MPV trænger du sikkert til det.

Henrik@bilen.dk