Biler er lige så forskellige, som de mennesker, der kører dem

____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>Når du køber en ny bil, så køber du faktisk et spejl på din personlighed. Du viser lidt om, hvem du er, næsten på linie med det at købe et nyt hus.

Kommunikationsrådgiver for bl.a. bilbranchen, Henrik Byager, siger fra sin gamle Mercedes 300 E:

- Der sker mange ting på bilområdet lige nu. Det er cool at vise fornuft og miljøbevidsthed. Om det så er i en Lupo, som kan klare over 30 km på en enkelt liter benzin/diesel, eller den lidt kedelige, men yderst billige og økonomiske Kia fra Korea, billige Suzuki eller en lille sag fra Fiat, der signalerer fattigmandsluksus. Problemet er bare, at vi tror ikke rigtig på Fiat, den er ikke så holdbar. De ruster, mener vi stadig.

Selv en Chevrolet er nu nede på godt 100.000 kr. i anskaffelse og 20 km på en liter brændstof. Der er et marked. Vi vil hellere have småt og billigt end større og brugt.

- Du kan jo ligefrem se, at store filmstjerner i Hollywood pludselig kører rundt i beskedne og meget økonomiske hybridbiler. De viser stil, siger Byager.

Hans egen Mercedes er et klart tagn på, at individualisme, trangen til at skille sig ud fra mængden er stor, og den skaber misundelse hos andre. - Ellers havde jeg nok heller ikke fået stjålet fire Mercedes-stjerner.

I starten var det også specielt med de store firhjulstrækkere, der nu nærmest er blevet en landevejsplage.

- Her er et klart signal. Jeg er stor og stærk, viser man. Og så vil man vise noget med, at jeg er aktiv og kunne sagtens køre ud i ødemarken, hvis jeg ville. Sådan er signalet, men om det er virkelighed, ved man ikke.

Volvo er også et smart bilmærke. Det viser man er kræsen, kreativ og tænker skandinavisk.

- Netop et image som flot designet bil og super sikker har Volvo haft i mange år, helt tilbage til Amazon og 544, og det er stadig cool at køre i de svenske biler, siger Byager.

Det samme fornuftige, familiebils-agtige og sikre gælder Saab. Og det gedigne, robuste gælder - efter Byagers mening - både for svenskerne og Mercedes.

Den tyske Opel er måske lidt overset.

- Billedet på nethinden er kvalitet, når vi snakker Opel, men der er ikke meget fest og farver og frækhed over den. Den er lidt anonym og kedelig. Og det er svært at ændre bilkøberes opfattelse på kort tid. Det handler om følelser, mener han.

Et sted er der sket en revolution i opfattelsen.

- Skoda er et fantastisk eksempel. For få år siden en pinlig vittighed. Nu er Skoda blevet cool, samme kvalitet som VW. Utroligt at løfte en bils image fra en rustkasse til topkvalitet. Tæt på at være nummer et i folks bevidsthed om pris og kvalitet.

Skødesløs Alfa
Det skødesløse og elegante, som selv en dansker har råd til at komme i nærheden af, kan være svært at finde. Byager mener et bud kunne være en Alfa Romeo. Det kan lade sig gøre at finde dem brugt til så lav pris, at alle kan være med.

- Men fransk elegance er nok tættere på den almindelige mands tegnebog. Peugeot f.eks. er jo den mest solgte bil herhjemme. Og det er en dejlig bil med både sjæl og karakter.

Toyota er også utrolig populær ligesom Ford og VW, og det er klart, for der får man jo både tryghed og en høj kvalitet.

I flere store undersøgelser er Toyota blandt verdens mest fejlfrie biler, og desuden er Toyota-ejere dem, der er mest tilfredse.

Den gruppe af designere, ledere, it-folk og andre, som er lidt over den almindelige lønmodtager, kan ofte ønske at 'vise sig lidt, men uden at blære sig for meget'.

De kan typisk købe en Citröen Xantia, en brugt veteranbil, der virkelig giver accept og anerkendelse, og som oser af bilglæde, overskud og charme. Eller en GTI-model med masser af udstyr. En ny eller brugt Alfa Romeo eller måske ligefrem en Audi kan være indenfor rækkevidde.

Og dermed den store chance for at vise status og overskud.

- Der er mange penge blandt folk, og det kan ses i opsvinget af de såkaldte blærerøvsbiler. Du vil vise din historie med en ny Porsche. I dag er det nemlig okay at vise velstand, det er helt accepteret, at der er en, som har tjent meget, og han ønsker at bruge dem på en dyr bil, mener Byager.

I det omfang man kan tillade sig at generalisere, så mener Byager, at der er forskel på kvinder og mænd.

Mænd er mere interesserede i biler end kvinder. Men derfor kan der godt være flest kvinder, der bestemmer farve og mærke.

Undersøgelser viser i hvert fald, at otte ud af ti bilkøbere ikke har bestemt sig, før de tager ud til forhandleren.

roge@bt.dk