Når vi bestiller varer på nettet, forventer vi hurtig levering, og det kan give udfordringer i transportbranchen.

Men den hurtige levering er et problem for trafikken.

I en ny undersøgelse svarer mange varebilschauffører, at de er trætte, stressede, kører for stærkt og er uopmærksomme bag rattet.

Det fremgår af en pressemeddelelse fra Rådet for Sikker Trafik

I undersøgelsen svarer knap fire ud af ti varebilschauffører, at de meget ofte, ofte eller en gang imellem er trætte, når de sidder bag rattet. Og hver 3. chauffør er stresset, lyder svarene.

Chaufførerne i undersøgelsen kører i varebil i forbindelse med deres arbejde for eksempel med post, pakker og varelevering og som håndværkere, teknikere og flyttefolk.

Undersøgelsen, der er finansieret af DI Transport, viser også at flere end hver 4. varebilschauffør kører alt for stærkt på landevejene, som er de farligste veje, da det er der, at der sker flest trafikulykker.

Og hver 6. varebilschauffør læser beskeder på deres håndholdte mobil, mens de kører i trafikken. Og det er et problem forklarer Mogens Kjærgaard Møller, der er administrerende direktør i Rådet for Sikker Trafik.

»Hvis man er træt eller stresset, når man kører i trafikken, øger det risikoen for, at man overser andre eller tager chancer, der kan ende galt. Når man kører i et stort køretøj, kan man i en ulykke forvolde enorm skade. Derfor bør branchen have særligt fokus på trafiksikkerheden for deres chauffører herunder at give dem gode rammer for at køre sikkert.«

Også i forsikringsbranchen ønsker man at gøre noget for at nedbringe antallet af ulykker i forbindelse med kørsel i varebiler. Det fortæller underdirektør i F&P, Pia Holm Steffensen.

»Vores branche oplever, at der er mange skader inden for kurerbranchen. Om det skyldes træthed ved vi ikke, men uanset hvad, så er det dårligt nyt for trafiksikkerheden. Derfor er det nødvendigt at sætte fokus på denne problemstilling, så vi ser en adfærdsændring, for der er ingen tvivl om, at vi kommer til at opleve en yderligere stigning inden for e-handel i fremtiden også.«