Danmarksdemokraterne satte en tyk streg under deres nej til en CO2-afgift med et stort rally i den sjællandske by Svinninge søndag den 7. april.

'Nej tak til en CO2-afgift,' stod der overalt på bannere, mens man kunne nyde kolde øl med samme budskab påklistret og lytte til taler om, hvorfor en CO2-afgift ifølge Danmarksdemokraterne er en rigtig dårlig idé.

Det hele fremstod meget ultimativt. 

Men da B.T. interviewede Danmarksdemokraternes formand, Inger Støjberg, til CO2-rallyet, var hun ikke så ultimativ i sit nej til en CO2-afgift, som man ellers kunne forvente.

Det stod i kontrast til mange af de 1400 fremmødte til rallyet, som B.T. talte med. De var over en bred kam ultimative i deres modstand mod en CO2-afgift.

Men anderledes lød det altså fra Inger Støjberg, der afviste at gøre sin modstand mod en CO2-afgift til et ultimativt krav i forbindelse med en eventuel fremtidig borgerlig regering.

Ville du kunne indgå i en regering med de andre borgerlige partier, hvis de holder fast i, at CO2-afgiften skal indføres med deres stemmer og også bevares med deres stemmer i en eventuel fremtidig regering?

»Jeg har sagt helt fra partiets start, at vi kun har et eneste ultimativt krav. Det er, at vi vil have en blå statsminister.«

»Det ændrer jo ikke på, at vi vil kæmpe imod den her CO2-afgift, og det kommer jeg til med næb og kløer. Jeg kommer jeg til at kæmpe imod lige til det sidste og håber selvfølgelig, at den ikke bliver indført. Men jeg vil også være ærlig at sige, at vi er kun 16 mandater lige nu.«

Danmarksdemokraterne afholdt også et CO2-rally lørdag den 6. april i Randers. 

Her mødte der ifølge Danmarksdemokraternes pressetjeneste 1500 personer op. 

Til begge rallies var der diverse politiske taler krydret med underholdningsindslag som rodeotyr, kolde øl og gratis pølser.

Det fremgår af SVM-regeringens grundlag, at der skal indføres en CO2-afgift på landbrugets udledninger af drivhusgasser. 

Forhandlingerne om, hvordan en kommende CO2-afgift skal se ud, er stadig i gang. Men for nylig fremlagde et ekspertudvalg tre forskellige forslag til, hvordan afgiften kan udformes.