Aftalen om en årlig milliard kroner til den kollektive trafik er nu faldet på plads mellem regeringen, DF og Enhedslisten.
Regeringen har sammen med oppositionspartiet Dansk Folkeparti og støttepartiet Enhedslisten torsdag eftermiddag indgået rammeaftalen om den milliard, som regeringen har afsat til den kollektive trafik, efter den omstridte betalingsring i sidste uge blev lagt i graven.
Aftalen betyder en afskaffelse af en favorabel afgiftsordning af udlejnings- og demobiler. De forhøjede afgifter vil give regeringen omkring en milliard kroner årligt, som den vil bruge på den kollektive trafik. Det er rammerne for fordelingen af de penge, som der nu er opnået enighed om mellem regeringen, Enhedslisten og Dansk Folkeparti.
HVAD SYNES DU OM, AT DANSK FOLKEPARTI SAMARBEJDER MED REGERINGEN OG ENHEDSLISTEN? DELTAG I DEBATTEN UNDER ARTIKLEN
DF er de eneste af oppositionspartierne, der er med i aftalen - oven i købet med deres ’ærkefjender’ fra Enhedslisten.
- Det har været vigtigt for os at få foden inden for, så vi har sikkerhed for, at bilisterne ikke bliver taget ved næsen, siger DFs finansordfører, Kristian Thulesen Dahl, efter mødet i Finansministeriet.
Det har været vigtigt for DF at få fjernet afgiftsordningen på leasingbiler.
- Vi har hele tiden ment, det ville være godt at lukke det hul, derfor har det ikke været svært for os at sige OK til at lukke hullet, og nu har vi også fået mulighed for at få indflydelse på, hvad pengene skal bruges til, siger han.
Politiske kommentatorer har bidt mærke i, at det varsler nye tider for dansk politik, at Enhedslisten og Dansk Folkeparti indgår aftaler sammen. Enhedslistens Frank Aaen mener dog ikke, der er noget mærkeligt i det.
- Vi er altid gået efter at være sammen med de partier, der vil noget fornuftigt. Vi kigger på, hvad folk siger og gør. Jeg er tit uenig med Dansk Folkeparti, men når der kommer noget fornuftigt, er vi med, siger han.
Ifølge aftalen skal der bruges 500 millioner på at nedsætte billetpriserne i den kollektive trafik, mens andre 500 millioner kroner skal bruges til at udbygge det offentlige trafiksystem.
Hvad synes du om, at Dansk Folkeparti - som det eneste borgerlige parti - laver en smal politisk aftale med regeringen og Enhedslisten?
Tror du, at det varsler nye tider i dansk politik?
Deltag i debatten under artiklen. De bedste indlæg bliver bragt i B.T. fredag.