Billige busbilletter til 15 kroner stykket kan lyde som sød musik i århusianske ører.
Men ifølge spidskandidaten for Dansk Folkeparti i Aarhus Kommune, Thomas Kastrup Christensen, er borgmester Anders Winnerskjolds (S) nye valgløfte ikke andet end rent valgflæsk.
»Det klinger helt sindssygt hult, at man op til et valg finder ud af, at det er en god idé, når SF kom med forslaget sidste år uden at få opbakning,« siger Thomas Kastrup Christensen til B.T.
For et år siden foreslog SF præcis det samme – at busbilletter i Aarhus skulle koste ti kroner for unge og 15 kroner for voksne – men forslaget kom dog aldrig videre derfra.
To måneder før valget lancerer borgmesteren dog samme idé, der aldrig blev til noget – og som Thomas Kastrup Christensen mener »lugter af hykleri og valgflæsk«.
Bor du i Aarhus Kommune, og har du et indspark til debatten? Så hører B.T. gerne fra dig. Skriv direkte til journalisten på emsh@bt.dk
»Vi støtter 100 procent forslaget om billigere offentlig transport, det er bare lidt pudsigt, når man ikke fulgte op på SFs forslag fra sidste år,« siger Thomas Kastrup Christensen.
Dertil ønsker spidskandidaten, at man samtidig kigger på de udfordringer, som den kollektive trafik i Aarhus står overfor – som for få busafgange, en ustabil letbane og bedre forbindelser til oplandsbyerne.
En bruger på Facebook skriver blandt andet til Winnerskjolds opslag: 'Det er vigtigere med flere busafgange og bedre rutenet. Brug hellere pengene på det.'
Borgmester: Helt bevidst, at forslag kommer op til valget
Borgmester Anders Winnerskjold (S) afviser Thomas Kastrup Christensens kritik og peger på, at SFs forslag aldrig blev konkret behandlet i byrådet.
Og i modsætning til SF og de andre partier har Socialdemokratiet nu fundet løsningen, der har manglet, lyder svaret til B.T.
»Vi har ikke haft finansiering til det før, men nu har jeg – modsat andre – peget på mulige finansieringskilder. Det er et forsøg på at være ærlig og transparent og sige, at jeg gerne vil have mandatet til at gøre det her efter valget,« siger han.
Borgmesteren vil blandt andet finansiere de billige billetter ved at reducere en planlagt erhvervsskattelettelse, og dertil regner kommunen med, at de lavere priser vil give flere passagerer.
Men har det ikke været muligt for jer at finde disse finansieringskilder før nu?
»Det har man i hvert fald ikke gjort. Det er første gang, at vi tager denne her dagsorden op, og når vi siger noget, plejer vi også at skulle gennemføre det,« lyder det fra borgmesteren.
Men kan du forstå, at det virker som valgflæsk, når I stiller præcis samme forslag som SF, men bare gør det op til et valg i stedet?
»Nej, det kan jeg ikke, Det er helt bevidst, at det er op mod et valg, for at få mandatet. Jeg vil gerne få det til at ske,« siger han.
Anders Winnerskjold fortæller ligeledes, at det ikke vil være muligt at indføre tiltaget før kommunalvalget, da aftalen om erhvervsskattelettelserne er låst indtil 2026.
Dertil vil partiet også kigge på den dækningsgrad og effektivitet i den kollektive trafik, som borgerne efterspørger.