Regeringen vil bruge 124 mio. kr. på at flytte statens store kunstværksted fra København til Helsingør. Spild af millioner og fuldstændig håbløst, siger kunstnere og værkstedets ansatte.

Specialdesignede udsugninger, særlige afløb, avancerede vand-anlæg og sprinklersystemer. Dyre maskiner og keramikovne. Det har taget 30 års erfaring at indrette statens kunstværksteder til at huse 170 kunstnere og otte medarbejdere.

Nu skal værkstederne flyttes fra København til Kronborg i Helsingør. En flytning, der kommer til at koste op mod 124 millioner kroner, men som kun flytter otte ud af de knap 4.000 statsjob, som regeringen vil flytte til provinsen for at skabe ’bedre balance’ i Danmark.

Til sammenligning afsatte statsminister Lars Løkke Rasmussen i begyndelsen 400 mio. kr. til at flytte de i alt 3.900 job i forbindelse med projekt ’Bedre Balance’.

BT talte i går med seks af medarbejderne på værkstederne – ingen af dem vil flytte med jobbet til Helsingør.

Tekstildesigner Louise Sass er en af de 170 kunstnere, der årligt har gavn af de seks specialindrettede værksteder. Hun er kommet og gået i bygningen siden 1995 og har fulgt udviklingen af lokalerne, der spreder sig over 4.000 kvadratmeter og tilsammen udgør Statens Værksteder for Kunst (SVK).

»Det har taget år at få sat alle de her ting ind. Jeg er bekymret for, at de nye rum, vi flytter til, slet ikke egner sig til værksteder. Og at vi mister kontakten med kunstlivet her i København,« siger 50-årige Louise Sass, der kalder flytningen ’meningsløs’.

Kunsthåndværkeren Helle Trolle kalder flytningen af værkstederne for ærgerlig: »De netværk, man får i København, kan man ikke få i provinsen. Kommer der måske lige pludselig en museumskurator fra Washington forbi i Helsingør?«
Kunsthåndværkeren Helle Trolle kalder flytningen af værkstederne for ærgerlig: »De netværk, man får i København, kan man ikke få i provinsen. Kommer der måske lige pludselig en museumskurator fra Washington forbi i Helsingør?«
Vis mere

Hun er afhængig af et specielt anlæg installeret i bygningen, der filtrerer skadeligt kalk fra vandet, før hun blander det med orange, blå og røde farver. Herefter sætter hun farvemønstre på lange tekstiler på et 15 meter langt specialbygget bord.

Det er den slags forhold, som de ujævne og lavloftede lokaler på Kronborg ifølge kritikerne slet ikke kan rumme.

En af de skarpeste kritikere er Elle-Mie Ejdrup Hansen, der er formand for Værkstedsrådet, som rådgiver SVK. Hun er bekymret for, at udflytningen bliver langt dyrere end ventet, at der derfor pludselig skal spares, og at værkstederne derfor ender med nogle faciliteter, der er langt ringere end de nuværende.

»Lige nu har vi et godt, velfungerende værksted med otte medarbejdere og 170 af Danmarks fornemste kunstnere, der kommer ind og arbejder og laver kunst til hele Danmark. Selvfølgelig kan man lave kunst andre steder end i København, men man skal bare være bevidst om, hvad det koster at flytte værkstedet,« siger hun.

Specialdesignede anlæg

Værkstedernes store, dyre maskiner skal transporteres og installeres. De nye lokaler skal installeres med de samme specialdesignede anlæg og afløb, som løbende er blevet installeret i bygningen på Gammel Dok på Christianshavn gennem 30 år.

På træværksstedet står i alt 12 tunge stationære maskiner. Et dyrt udsugningssystem slanger sig rundt i lokalet, og i loftet hænger sprinklere – akkurat ligesom i resten af bygningen.
På træværksstedet står i alt 12 tunge stationære maskiner. Et dyrt udsugningssystem slanger sig rundt i lokalet, og i loftet hænger sprinklere – akkurat ligesom i resten af bygningen. Foto: Mathias Løvgreen Bojesen
Vis mere

»Jeg kan ikke se nogen gode argumenter for at flytte værkstedet. Heller ikke hvis formålet er at flytte arbejdspladser til provinsen. Og 80 procent af de 170 kunstnere, der bruger værkstedet, kommer fra hovedstadsområdet. De kan selvfølgelig bare tage toget til Helsingør, som er et ganske godt sted, men spørgsmålet er – hvorfor?«.

Haarder: Et spørgsmål om penge

Det er ganske enkelt et spørgsmål om penge, for når kunstværkstederne er flyttet, kan man enten sælge eller udleje den store bygning på Christianshavn, forklarer kulturminister Bertel Haarder (V), der i går blev kaldt i samråd for at svare på kritiske spørgsmål om flytningen.

»Værkstedet ligger på Gammel Dok, som er utrolig attraktivt. Der ligger de sammen med Dansk Arkitektur Center, som flytter. Når det flytter, skal det overvejes, om denne pragtfulde bygning kan bruges til noget andet,« siger Bertel Haarder til BT.

Vi var på værkstedet i dag, og ingen af medarbejderne, vi talte med, vil flytte med jobbet.

»Det er helt normalt. Og det betyder ikke, at man ikke skal lytte til det. Men det vigtige her er det faglige, om der bliver et tilstrækkeligt godt miljø,« siger kulturministeren.

En arbejdsgruppe er stadig i gang med at regne på økonomien for flytteplanerne. Hvis det viser sig alt for dyrt i forhold til de mulige indtægter, vil Bertel Haarder droppe planerne igen, understregede ministeren under samrådet.

Det mener de ansatte

Frank Jensen, leder af metalværkstedet på SVK, 63 år:

»Jeg tænker mest på alle de spildte penge. Man siger, at vi skal spare. Folk ligger på gangene på sygehusene. Og så skal vi bruge så mange penge på det her til noget, som vil blive dårligere. Det forstår jeg ikke. Og så er det kunstneriske miljø jo her i København. Det svarer til at flytte Operaen til Jylland.«

Rebekka Lewin, kommunikationsmedarbejder ved SVK, 38 år:

»Vi har været oppe at se Kronborg. Og det er fysisk umuligt – vi kan simpelthen ikke være der. Det er også ærgerligt, at vi skal rydde nogle bevaringsværdige bygninger for at lave store værksteder. Kronborg egner sig rigtig fint til alt muligt andet.«

Søren Risvang, leder af træværkstedet, 48 år: »Vi har fået at vide, at det ikke er en spareøvelse. Men når politikerne så finder ud af, at ’hov, det var sørme så dyrt, som folk på gaden sagde’, så skal vi spare bagefter. Det er jo umuligt at få øje på forklaringen ’bedre balance i kulturlivet’, når det skal koste så mange penge at flytte et lille sted som det her.«