At københavnske Ulige Numre er et af de mest lovende unge, danske rockbands, er ikke ligefrem breaking news. Bandet, der har eksisteret siden 2010, har fået enorm opmærksomhed i medierne, og de har turneret heftigt siden radio-hittet 'København' toppede.

Lige for øjeblikket bærer Ulige Numre faklen som det unge vilde, danske indie-rockhåb på en scene, der er domineret af dancehall, hiphop- og R&B-inspireret pop.

Nu skal der ikke nødvendigvis ret meget talent til for at skabe en hype. Tværtimod, fristes man til at sige.

Men det fem mand store band viste her til middag, at de fortjener medvinden. Det er som regel lidt af en uriaspost at åbne Smukfest ved middagstid. Bagende sol, tømmermænd, ømme fødder, og flade bagdele solidt forankret på bænkene foran Bøgescenerne

Ulige Numre begyndte da også forsigtigt. Solen og varmen voldte problemer for en flok musikere, der som band-leder Carl Emil Petersen sagde det, 'var iklædt stramme, sorte rock'n'roll bukser'.

Petersen er en personlig, kraftfuld sanger, men i de første par numre virkede det som om, han havde lidt svært ved at ramme formen. Blandt andet i et nyt  nummer, 'Disco', der nærmere bygger på en fed, arketypisk Bo Diddley-rytme, end på tyskerfod.

Carl Emil Petersens sange er på en gang ligefremme rocksange og så alligevel originale kompositioner med mange skift og breaks.

Inspirationen kommer fra alle kroge af rockmusikken, gammel sydstatsrock og soul, nyere indierock, dansk rock, syre rock, C.V. Jørgensen, klassiske rockriff af Keith Richards-skolen. Indimellem lyder det som svenske Håkan Hellström, der spillede til Vanguard festivalen sidste år i København.

Sagt på en anden måde er Ulige Numres foreløbig begrænsede sangskat netop - ulige numre. Leveret tight på Bøgescenerne.

Det er kantede, poetiske sange om at være til og fra i storbyen.

'Højeste huse' - en sydstatsshuffle, som blev spillet af rytmegruppe og guitarist med en fed solid bund, og så alligevel denne særlige Ulige tone. Som ikke mindst skyldes guitaristen Lasse Ziegler, der gør flittigt brug af sine pedaler og effekterne, der både understøtter og digter videre på den solide rockbund. Imod og medspil med Petersen. Selvom solen, ifølge Petersen, gjorde det svært at ramme pedalerne.

Med bandets unge alder in mente er de imponerende godt sammenspillet.

Carl Emil Petersen plejer at fortælle en anekdote eller to, gerne sammen med keyboardspilleren Jacob Ulstrup. Dagens ellers morsomme og billedrige Smukfest-historie fungerede lidt som en showstopper, sorry to say.

Det samme med den stilfærdige guitar-glimtende ballade 'Så let', som ellers er en personlig favorit fra debutalbummet 'Nu til dags'. Her lød det mest som en skitse.

Men det blev en forrygende sidste del af koncerten, især med forrige års store ballade 'Lille Blå' som et højdepunkt. Hittet 'København', 'Sølvvognen' med den fede sydstatssoul-lyd og -feeling, inklusive blæserduo, og så stadig denne her særlige Petersenske Nørrebro-stemning i ordene. En svedig - på mere end en måde - 'Bare en lille smule', der læner sig godt op ad riffet i Depeche Modes rocksang, 'Personal Jesus'.

Ulige Numre spillede for en noget tam Bøgescenerne - der var ikke ret mange tilskuere. Men som de sluttede af med Carl Emil Petersen for fuld kraft vokalt og bandet i et hidsig finale, der lød som en skramlet og speedet 'I Shall Be Released' (Bob Dylan) er Ulige Numre.lige til toppen.

Ulige Numre, Bøgescenerne, Smukfest 2014, Skanderborg, torsdag middag.