Prisforskellen på de enkelte varer i dagligvarekæderne kan være rigtig stor, viser et pristjek, B.T. står bag.
I en særlig del af den danske dagligvarebranche har en kæde to gange i 2025 klaret det markant bedre end konkurrenterne.
Nemlig.com, Rema 1000s Vigo.dk og Bilka To Go blev pristjekket på en kurv med 30 varer denne uge, og her var den billigste dagligvarekæde Nemlig.com og den dyreste Bilka To Go 46 kroner fra hinanden.
Prisen, de konkurrerede på, inkluderede pakkegebyrer og leveringsomkostninger. Dagligvareekspert Bruno Christensen siger, at dette pristjek ikke vil give den store hovedpine for Salling Group, som udover Bilka ejer Føtex og Netto.
»Det bekymrer dem ikke. Det er en meget lille del af deres forretning, så de vil ikke sætte stort ind på at være billigst her.«
Det er i det hele taget svært med onlinehandel, påpeger eksperten. Kun tre til fire procent af de danske dagligvarer købes via en hjemmeside.
I dette er Bilka To Go især dyrere på oksekødet, hvor de med 58,95 kroner for 400 gram hakket oksekød 12-18 procent fedt ligger 18 procent over konkurrenterne i pris.
Desuden ligger de med deres rosiner på en 18 kroner dyrere pris. De har med det pågældende produkt kun mærkevarer tilgængelige.
Vil Salling Group ikke være ærgerlige over, at de i Bilka er dyrest på oksekødet eksempelvis? De har i deres Netto-kæde eksempelvis slået sig stort op på at have en generel lav pris frem til jul?
»Man skal vide, at lige præcis med kødprodukter er det svært at spå om, hvad prisen er i morgen. Så der vil man ofte finde forskellige priser,« siger Bruno Christensen.
»De vil vælge at leve med, at de i dette pristjek er dyrere.«
Han understreger, at havde det været et bredere pristjek, så havde det betydet langt mere for dem i Salling Group, hvordan de havde placeret sig. Det er stadig den vigtigste del af deres forretning.
B.T. har efterspurgt et interview med Salling Group, om hvordan det kan være, de har en meget voldsommere pris på enkelte varer, som er med til at trække dem ned i pristjekket.
De har ikke villet stå frem til interview uden at kende konkurrenternes opgjorte priser. De har dog svaret på mail:
»B.T.s indkøb af rosiner er Sunmaid rosiner. Salling Group er i gang med at skifte varenummer på 250 gram private label rosiner, hvorfor den nye variant ikke er tilgængelig online,« lyder det i et skriftligt svar fra koncernen.
Vi har spurgt til prisen på oksekødet, men der er de ikke vendt tilbage med et svar. Du kan se, de