Et år efter ulykken har Karoline Sofie Klit svært ved at følge med i skolen.

Hun vågner stadig om natten, badet i sved. Hænderne ryster, og hjertet hamrer af sted. Hverdagen må ikke være fyldt med alt for mange uforudsete ting, for det kan 17-årige Karoline Sofie Klit ikke magte.

Ulykken på Præstø Fjord har givet den unge pige ar på sjælen. Selvom hun gradvis har fået det bedre, går hun stadig til psykolog hver uge.

Ked af det

- Det værste er mit humør. Jeg bliver nemmere ked af det eller irriteret over små ting. 

For eksempel hvis jeg kommer for sent op, eller hvis en veninde laver om i en aftale. Jeg kan finde på at råbe og så græde bagefter. Jeg er ikke den glade pige, jeg var før, siger Karoline.

Karoline valgte Lundby Efterskole for at blive bedre i skolen.

Men det blev med ét slået i stykker 11. februar sidste år. I halvanden time kæmpede hun for sit liv i det iskolde vand den februardag, før hun mistede bevidstheden.

Da hun blev indlagt på Nykøbing Falster Sygehus var hendes kropstemperatur 27 grader, og lungerne var fyldt med vand.

Hjerneceller døde

Selvom det aldrig kan blive endegyldigt fastslået, siger lægerne, at hendes PTSD er kommet på grund af ulykken.

Bittesmå hjerneceller døde simpelthen i det kolde vand, fortæller Karolines mor, Karina.

Tre uger efter ulykken vendte Karoline tilbage til skolen - men ikke til skolebænken.

Træt og forvirret

- Jeg kunne slet ikke klare skolen. Jeg var så træt og forvirret, at jeg slet ikke kunne koncentrere mig. Jeg glemte, hvad jeg havde læst i skolebøgerne, Lå bare og sov på værelset, siger Karoline.

Hun forsøgte dog alligevel at tage sin 10. klasses eksamen på skolen - på trods af, at hendes psykolog advarede mod det. Det ville bare blive et nederlag, sagde psykologen.

Men Karoline ville vise, at hun stadig godt kunne, og hun gik op i dansk. Et fag, hun plejede at høste gode karakterer i. Men eksamenen gik slet ikke.

Karoline måtte opgive at tage sin 10. klasses eksamen.

I gymnasiet

I dag går hun i 1. g. på Nærum Gymnasium. Heller ikke her kan hun følge med i samme tempo, som hun plejede at holde før ulykken. Hun har aftalt med læreren, at enkelte opgaver kan afleveres senere, så hun bedre kan overskue det. Hun er ikke sikker på, om hun psykisk kan klare de tre år, det tager at blive student. Men hun vil prøve.

Hun tager en dag ad gangen.

- Jeg er ikke sur på skolen over, at det skete. Men jeg er ked af, at det gik så galt.