Nytårsaften blev flere hundrede kvinder seksuelt forulempet i Køln og i andre tyske byer. Overgrebene blev formentlig begået af udenlandske mænd og har rejst en debat om kvinders rettigheder i det multikulturelle samfund.

Vi har spurgt fire fremtrædende mænd med anden etnisk baggrund end dansk, om krænkelserne også kunne finde sted i København.

Naser Khader, 52 år, debattør og folketingsmedlem for de Konservative:

Kunne det samme ske i Danmark?

»Ja da, for vi har også nogle af de samme typer i Danmark, som der bliver talt om dernede. Det er folk, som har en traditionel baggrund og et gammeldags syn på kvinder. De deler kvinder op i to: ludere og madonnaer. Madonnaen er en autoritet, som man beskytter, men luderen kan man behandle, som man vil. Alle kvinder – ikke kun de vestlige – som ikke opfører sig, som de tror, man skal opføre sig, opfatter de som ludere. Der er en dobbeltmoral og et hykleri, som vi skal erkende og tage et opgør med.«

Har arabiske mænd et problem med deres seksualitet?

»Vi skal ikke relativisere og sige, at danske mænd også kunne gøre sådan noget (som det der skete i Køln, red.). Du finder det måske blandt nogle få mænd her i landet, men det er noget, som fylder meget i den arabiske kultur med kønsadskilte samfund og seksuelle frustrationer. Der er nogle, som peger på, at de her holdninger til kvinder også eksisterer i Vesten, men pointen er, at der er lidt for meget af det i den arabiske verden. Det er ikke det, der kendetegner hele den arabiske kultur, for der er mange smukke ting ved den, men der er også en bagside, som vi er nødt til at gøre op med.«

Waseem Hussain, 32 år, imam og formand for Dansk Islamisk Center:

Kunne det her ske i København?

»Kan det ske i København? Ja, hvis der er skøre mennesker nok. Men problemet er, at noget af det her er meget velkendt i Egypten og i andre nordafrikanske lande. Der er det meget velkendt at genere tilfældige, forbipasserende kvinder. Der snakker vi ikke om kvinder, som er letpåklædte eller udfordrende, men også kvinder som har tørklæde på. Det fænomen findes ikke på samme måde i andre lande, selv om nogle på sociale medier forsøger at fremstille det sådan og siger, at det også findes i Vesten. Der er en kultur, der gør, at det her sker i særligt de nordafrikanske lande.

Er der et generelt problem med deres seksualitet, som gør, at de reagerer på den her måde overfor vestlige kvinder?

»Der findes blandt nogle etniske minoriteter i Danmark en mentalitet, som siger, at danske kvinder er ludere. Det er ikke et gennemgående træk, for så ville der ske voldtægter overalt hele tiden. Det findes, og det må vi erkende, men det er ikke en religiøs ting, for hvis du kommer fra et muslimsk hjem og er korrekt opdraget, lærer du, at du ikke engang må tale grimt til kvinder. Jeg er forfærdet over det, der er sket, og jeg er også chokeret over de mange mennesker, der mener, at man skal fortie, at der var tale om etniske grupper, fordi sagen var så grotesk. Der har aldrig været et tilfælde, hvor tusind mænd har samlet sig og pludselig forulempet sig på en masse kvinder, der går forbi. Det er aldrig sket, så selvfølgelig har det da relevans at sige, at der er tale om folk med anden etnisk baggrund. Når der er tale om ekstraordinære hændelser, må man se på alle faktorer, der gør sig gældende.«

Ahmad Mahmoud, 27 år, debattør og forfatter til selvbiografien »Sort Land« om opvæksten i Askerød-bebyggelsen:

Er det her et problem knyttet til arabiske og muslimske mænds seksualitet?

»Gerningsmændene starter med at være mennesker, som enten er gode eller dårlige. Det er ikke deres religion, der vælger det for dem, det gør de selv. Det har ikke noget med islam at gøre, for det står jo ingen steder i religionen, at du har lov til at stikke din hånd op i skeden på en kvinde. Det står jo ikke i nogen religioner, at man har lov til det. Derfor kan de selvfølgelig stadig sige, at de er muslimer, ligesom terrorister kan sige, at de er muslimer. Men der er jo et problem, som tydeligvis afstedkommer af en eller anden kultur, som vi også har her i Danmark.«

Kunne det her også ske i Danmark?

»Ja, det kan det godt. Det kan ske i alle lande, fordi det her syn på kvinder i virkeligheden eksisterer over alt. Vi trøster os bare med, at vi er kommet langt med ligestillingen her i Danmark. Jeg tror, at gerningsmændene i Køln er vokset op i Tyskland og har fået en patriarkalsk og mandschauvinistisk opdragelse, og at det er problemet. Sådan en opdragelse findes også i Danmark, men det har ikke noget med islam at gøre, selv om nogen vil retfærdiggøre det med religion. I visse kredse bliver børn stadig opdraget til, at kvinden er underlagt manden. Derfor skal vi i højere grad italesætte og tage et opgør med det her allerede i folkeskolen.«

Ebrahim Said, 16 år, debattør og studerende på Niels Brocks Handelsgymnasium i København. Kom tidligere i år i vælten på grund af sine udtalelser om kvinders medansvar for voldtægt:

Kunne det samme ske i Danmark?

»Ja, for voldtægt og overgreb er et verdensomspændende problem. Det begås ikke udelukkende af danskere, muslimer eller arabere, men vi kan se i statistikken, at der er en overvægt af ikke-vestlige indvandrere. Det kunne tyde på, at der er et kulturelt problem, hvor manden har et andet syn på kvinder. Det kan være, at han mener, at han har ret til at forgribe sig på kvinden, fordi han er mand, og der ikke er ligestilling i hans kultur på samme måde. Hvis de kommer fra et hjem, hvor deres fædre og onkler har bestemt det hele, og hvor kvinderne ikke har noget at skulle have sagt, kan det være, at de bliver voldtægtsmænd.«

Bør kvinder i Danmark og Europa tage ekstra forholdsregler og frygte voldtægter, fordi der kommer mange asylansøgere, som ikke har forstået, hvordan vi lever?

»Ja, der er selvfølgelig større risiko for, at der kan blive begået flere voldtægter, når der kommer flere asylansøgere til landet, men det er vigtigt at sige, at det ikke gælder for alle asylansøgere. Det kan gælde for mænd med mellemøstlig baggrund, som endnu ikke er indforståede med, hvordan vi lever her. Så kan vi starte med at lære dem, at her i Danmark har kvinderne de samme rettigheder som mænd, der ikke går tildækket, og sådan er det.«