I sidste uge kørte jeg i en pirattaxa for første gang. Dog kun den ene vej, for retur foregik turen i en taxa med orden i både sikkerhed, skat og overenskomst. Pirattaxaen var knyttet til firmaet Urban Go i København. Jeg gjorde det sammen med en journalist fra Radio24syv for at undersøge, hvordan selskabet fungerer. Resultatet blev, at jeg bagefter skrev til transportministeren med en opfordring til, at Trafikstyrelsen anmelder firmaet og de ansatte til politiet. De løber kynisk om hjørner med samfundet ved at bryde loven om taxakørsel.

Urban Go påstår, at de er et fragtfirma, som transporterer ting og sager rundt i byen. Ved samme lejlighed tager man så lige tingenes ejermand med i bilen. De transporterer for eksempel et nøglebundt, som ligger i en bukselomme, som du tilfældigvis har på. Kreativt? Tjaa, men på den negative og asociale måde. Konceptet har været prøvet tidligere af firmaet UBR City, som heldigvis kørte i grøften. Jeg tror på nisser, før jeg tror på ærlige hensigter bag disse tilhængere af Wild West cowboys i transportbranchen.

Et retssamfund er ikke et tag-selv-bord, hvor man kan vælge og vrage mellem de love, som man vil overholde. Folketinget har netop vedtaget en ny taxalov, som vil give mere konkurrence og bedre service. Langfingrede typer, der ser sit snit til at rage hurtige penge til sig, bliver ofte lidt for kreative. Afsløringen af Urban Go viser også fristelserne ved at køre for sorte penge og med ekstra indkomst ved siden af.

Urban Go minder om tricktyve, der distraherer med den ene hånd, mens de stjæler med den anden. Den unfair konkurrence betyder, at almindelige taxachauffører må arbejde ekstra hårdt for at få smør på brødet. Der er op mod 500 Urban Go-pirattaxaer i København, og det vokser som ukrudt i en forårsvarm have. Derfor må fagforeninger, politikere og politi i gang med hakkejernet igen.

Det ordnede, regulerede og civiliserede arbejdsmarked er fundamentet for velfærdssamfundet, og firmaer som Urban Go, Liftt.dk, UBR City og Uber vil bare tage røven på os. Kør ud ad landet med jeres amerikanske forretningsmodel! Jeg vil savne Urban Go, ganske som jeg savner Uber, nemlig som en byld på storetåen.

Landsretten fælder netop i disse dage hårde domme over chauffører, som kørte for Uber. Selvfølgelig er det firmaets og de ansattes ansvar at holde loven. Men de blev opildnet af politikere som Joachim B Olsen (LA) og Rasmus Jarlov (K), som viste, at de borgerliges lov og orden-sang er falsk. Med deres reklame for Uber har de et medansvar for det økonomiske uføre, som nogle chauffører er kommet i. Men det gælder nok ikke i en verden med junglelov, og hvor Fanden tager de sidste.

Urban Go og Uber skulle repræsentere moderne teknologi og fremskridt. Er velfærdssamfundet, solidariteten, skattebetaling, det ordnede arbejdsmarked og fair vilkår gammeldags? Jamen det foretrækker jeg langt frem for et 'moderne' Urban Go- eller Ryanair-samfund.

Teknologi og innovation og ordentlig løn og arbejdsforhold er ikke hinandens modsætninger. De styrker hinanden.