Finnair taber sag om forsinkelse på 14 timer. Selskaber må være forberedt på, at ansatte kan blive syge.

Når en pilot får et maveonde og kaster op lige før afgang, er der ikke tale om usædvanlig omstændighed.

Sådan lyder det i en dom, som Østre Landsret netop har afsagt.

Konsekvensen er, at det finske luftfartsselskab Finnair dømmes til at betale erstatning til en passager, som blev forsinket i 13 timer og 54 minutter.

En dag i februar 2014 skulle hun med et fly fra Bangkok til Helsinki og derfra videre med en maskine til København.

Men kort før afgang blev piloten altså syg. De 223 passagerer kom afsted med en betydelig forsinkelse, som for den danske kvinde indebar en uventet overnatning på hotel i Helsinki.

Det er en EU-forordning, som bestemmer, hvornår forsinkede flypassagerer kan få kompensation. De kan søge om penge, hvis forsinkelsen er på tre timer eller derover.

I reglerne står, at selskaber ikke skal betale, hvis der er tale om usædvanlige omstændigheder. Det kan for eksempel være strejker, uvejr eller politisk ustabilitet.

Dommerne i Østre Landsret giver kvinden medhold og når frem til samme resultat som i Københavns Byret.

De skriver i afgørelsen, at det må være påregneligt for flyselskaber, at de ansatte ind imellem kan blive syge.

Selv om pilotens maveonde opstod kun et par timer før afgangen i Bangkok, er der ikke tale om en usædvanlig omstændighed, hedder det.

Derfor har kvinden krav på 4465 kroner.

Jævnligt føres der retssager om forsinkede fly. Således skal Højesteret snart se på en sag om SAS.

I den sag kræver over 20 passagerer i alt 107.000 kroner på grund af en forsinket flyvning fra København til Washington. Forsinkelsen skyldes indirekte lyn og uvejr. Højesteret ser på sagen 1. maj.

/ritzau/