I midten af december opdagede Leif Møller, at der var noget helt galt på hans saldo hos teleselskabet Telmore. Selv om telefonregningen skulle være bundet af et loft på 200 kroner om måneden, stod saldoen nemlig pludselig på -8.550 kroner, og det beløb steg hurtigt.

- Først var beløbet ’kun’ omkring -8.000, men pludselig eksploderede det bare fra dag til dag og er nu endt på -345.923 kroner. Pengene er ikke blevet trukket fra min bankkonto, men de har jo mit betalingskort registreret, så jeg er da bange for, at de pludselig trækker pengene, og jeg aldrig ser dem igen, fortæller Leif Møller, der til dagligt ejer et lille it-firma i Tjele ved Viborg.

Leif Møller har i alt ni abonnementer hos Telmore, hvor de ansattes telefonregninger er koblet på hans administratorkonto. Men hver telefon har et loft på 200 kroner. Derfor forstår Leif Møller ikke, hvordan beløbet pludselig kunne løbe løbsk, og han har derfor flere gange prøvet at ringe til Telmore, fordi teleselskabets selvbetjeningsside har været nede.

- Det er løbet helt af sporet. Jeg har siddet i kø i over en halv time, når jeg har ringet derind, og til sidst har jeg altså givet op. Sidst jeg ringede derind var beskeden: Systemerne er overbelastet - ring igen en anden dag. Man kan heller ikke trække sit forbrug ud på hjemmesiden, så jeg kan ikke se, hvad der foregår, siger Leif Møller.

Leif Møller er ikke den eneste kunde, der har haft besvær med at komme igennem til Telmore med problemer. På både Trustpilot, hvor forbrugere rater virksomheder, og på Telmores egen Facebook-side raser kunderne over teleselskabets tilgængelighed.

- Jeg har nu ringet et par gange men kan ikke komme i kontakt med jer - tlf smider mig bare af. Hmm, min konto er gået i minus, selv om jeg har en af jeres pakker, hvor man betaler fast. Det forstår jeg ikke. Kan I forklare dette, skriver Alehandro David A.

Telmore: Fejlen er vores

Hos Teleselskabet Telmore beklager man, at Leif Møllers telefonregning i december måned løb løbsk og undskylder de lange ventetider med nyt it-system.

- Det er selvfølgelig ikke i orden, og vi beklager meget. Det er vores fejl, og vi kan ikke gøre andet end at sige undskyld. Vi trøster os dog ved, at der ikke er trukket nogen penge fra hans bankkonto, siger presserådgiver i Telmore, Rasmus Avnskjold

Ifølge ham skyldes fejlen, at der er blevet implementeret et nyt it-system, som har haft nogle børnesygdomme.

- Vi har i vores system haft en fejlregistrering på de brugernumre, som er tilknyttet kundens konto. Derfor er der konstant blevet trukket penge fra hans administratorkonto og ned til de øvrige konti. Det er et problem, og det er løst nu. Så nu er vi bare i gang med oprydningen efter det, og så skulle alt være i orden igen, siger han.

Samme nye it-system har samtidig også været skyld i, at Leif Møller og andre Telmore-kunder har oplevet meget lange ventetider samt problemer på selvbetjeningssiden.

- Vi har det samme antal medarbejdere på arbejde. Men fordi vi har oplevet startvanskeligheder, så har været flere kald, og derfor har der været længere ventetid. Det beklager vi selvfølgelig, siger Rasmus Avnskjold.