Letz Sushi er i endt i et stormvejr, efter en influencer på Instagram har beskyldt kæden for at diskriminere ham på baggrund af hudfarve.

Influenceren med profilnavnet Ahmarni Production lagde torsdag videoer op til sine knap 66.000 følgere, hvor han fortæller, at han på grund af sin hudfarve kun kunne få et bord udenfor på Letz Sushi, selvom der var en masse ledige borde indenfor.

I sit opslag opfordrer han sine følgere til at kommentere Letz Sushis Instagram-opslag og bruge hashtagget #boycottletzsushi.

Og det har hans følgere efterlevet.

På Letz Sushis Instagram er der det seneste døgn blevet skrevet over 500 kommentarer til deres sidste opslag. Og det er kommentarer som:

'Skam jer føj' og 'aldrig om jeg kommer ind på jeres lorterestaurant … sikke en behandling I giver andre mennesker'

På Trustpilot er kæden ligeledes blevet bombarderet det seneste døgn med over 200 anmeldelser.

Blandt andet skriver en, at hun og kæresten blev ignoreret af personalet, fordi de var mørke, og en anden, at han fik en stol i hovedet på grund af sin hudfarve.

Ud over at beskylde kæden for racisme og diskrimination indeholder anmeldelserne også beskyldninger om negle og hår i sushien, gamle råvarer og fluer i restauranten, at der lugter af kloak og er rotter i køkkenet.

Over for B.T. afviser Letz Sushis direktør, Daniel Ødegaard, anklagerne.

Han fortæller, at der i den omtalte situation har været tale om, at restauranten netop var åbnet og lagt ned af travlhed, personalemangel og tekniske problemer.

»Der skete en fejlkommunikation, hvor den ene manager sagde, 'vi må stoppe med at servicere i restauranten,' og det forstod den anden manager som, at der godt kunne sidde folk udenfor. Andre gæster fik samme besked, og flere satte sig udenfor.«

B.T. har talt med influenceren, der ikke vil have sit rigtige navn frem. Han vil blot kaldes sit Instagram-navn Ahmarni.

Letz Sushi siger, at der er tale om en misforståelse, at alle gæster, der kom efter klokken 19 fik at vide, at de ikke kunne få indendørsservering – hvorfor konkluderer du, at de siger det til dig, fordi du er mørk i huden?

»Det var sådan, jeg forstod det med det blik, tjeneren gav mig.«

Så du konkluderede det ud fra et blik?

»De siger, at køkkenet var fuldstændig lagt ned, og at de ikke havde mulighed for at servere for kunder. Det hænger bare ikke sammen med, at man godt måtte sidde udenfor. Hvordan kan de lave mad til folk udenfor eller til at tage med hjem, hvis det er køkkenet, der er lagt ned?«

»Jeg fortæller tit om mine oplevelser på restauranter, men lige den her gang væltede det ind med henvendelser fra folk, der også har oplevet lignende, mørke, der er blevet afvist.«

Hvorfor opfordrer du dine følgere til at spamme Letz Sushi?

»Jeg har opfordret dem til at gå ind og fortælle om deres oplevelser.«

Det står der ikke på dit opslag?

»Jeg har sagt, det er kun dem, der har oplevet noget.«

Du griner i dine stories og siger »prøv at træde mig over tæerne en gang til, jeg har flækket jer« – Hvad er det sjove, synes du?

»Det er tragikomisk. Min karakter er ikke bygget op på had eller politik. Hele min platform er bygget i sjov.«

Du siger i din story, »jeg har hermed besluttet mig for, at alle, der har forretninger, skal betale mig beskyttelsespenge – hvis I selvfølgelig gerne vil beholde jeres forretning« – hvorfor?

»Det er komik. Alle ved, hvordan jeg snakker, det er sarkastisk.«

Kan du forstå, hvis nogen ikke synes, det er sjovt?

»Overhovedet ikke, når det kommer fra mig. Der er en grund til, at jeg har 65.000 følgere.«

Du har en magt som influencer, har du gennemtænkt, hvordan du forvalter den?

»Jeg bruger den på at fortælle de unge, at de ikke skal finde sig i diskrimination og klage, når de bliver behandlet dårligt.«

Og du er sikker på, at du er blevet udsat for diskrimination?

»Jeg er blevet rådgivet til at klage til Ligebehandlingsnævnet«

B.T. har spurgt Letz Sushis direktør, Daniel Ødegaard om, hvorvidt de har fået flere henvendelser om diskrimination både før og efter influencerens opslag.

»Det er første gang, vi har fået en henvendelse om forskelsbehandling. Vi har ikke fået nogle officielle henvendelser efterfølgende. Vores medarbejdere er dybt påvirkede af at skulle leve med den beskyldning,« siger Daniel Ødegaard.