Star Tour og Bravo Tours taber penge på den danske varmebølge, fordi de er nødt til at barbere toppen af rejseprisen for at lokke folk til udlandet.

Det er ikke kun landmændene, der krydser fingre for snarlig regn over Danmark. Charterselskaberne håber også på nedbør.

»Jeg står og kigger ud i horisonten efter dansk regn og desværre også efter kunder. Vi brænder inde med alt for mange her-og-nu rejser, når den danske sommer er så artig og god som nu. Det er bestemt ikke en rar situation for os,« siger Stig Elling, salgsdirektør hos Star Tour.

Han fortæller, at visse rejser sælges 40 procent billigere end normalt.

»Efter to regnfulde og kolde danske somre, mærker vi nu for alvor, hvor stor en rolle vejret spiller på restpladssalget. Sol er i den forbindelse skidt,« siger Stig Elling.

Hos konkurrenten Bravo Tours kan man nikke genkendende til sommervejrets indflydelse på danskernes rejsevaner.

»Det er meget usædvanligt, at der er billige rejser at få på nuværende tidspunkt, men det gode vejr har taget magten. Jeg har aldrig før i de 28 år, jeg har beskæftiget mig med det her, oplevet så billige rejser på nuværende tidspunkt,« siger Peder Hornshøj, administrerende direktør i Bravo Tours.

Han forventer, at selskabet har billige rejser til salg de kommende tre-fire dage. Dog mener han ikke, at det gode vejr alene skal have skylden for prisudviklingen.

»Jeg tror, at en del af forklaringen er, at der nok er lidt flere rejser på markedet i forhold til sidste sommer,« siger han.