Vinder-sangen fra Melodi Grand Prix'et er beskyldt for at være en tyvstjålet kopi af en anden sang. Mange hit-sange ligner hinanden, mener eksperten.

»Omkvædet er tyvstjålet«, »største plagiat ever« og »intet andet, end en kopi«.
 
Beskyldningerne mod Melodi Grand Prix-vinderen Basim er heftige på de sociale medier. For ligner sangen »Cliche Love Song« lidt for meget et hit fra 1976 »You to me are everything«, som blev sunget af gruppen Real Thing?



Ikke første gang

Basim har skrevet sangen sammen med Lasse Lindorff, Daniel Fäelt og Kim Nowak-Zorde fra produktionsselskabet GL Music. 
 
Og både seere og Melodi Grand Prix'ets fagjury var i går aftes ikke i tvivl. »Cliche Love Song« røg til tops, og dermed skal 21-årige Basim repræsenterer Danmark ved Det Internationale Melodi Grand Prix i København til maj.

split melodi grand prix


Det er langt fra første gang, at en Grand Prix-sang bliver beskyldt for at være plagiat og kopi. Også sidste år blev der spekuleret i, om danske Emmelie og hendes sangskrivere havde hentet lige lovligt meget inspiration til fløjtespillet i »Only Teardrops« fra den hollandske gruppe K-Otic med sangen »I Surrender«.

Det mente blandt andet flere hollandske medier.

Inspiration fra Elvis Presley   

Ifølge dirigenten og komponisten Michael Bojesen er det langt fra usædvanligt, at sangskrivere henter inspiration fra tidligere hits, og man vil kunne finde adskillige eksempler, hvis man går tilbage i historien.

Han nævner Lecia og Luciennes »Rør ved mig«, der vandt i 1973.

»Den var der mange, der mente, den lignede Elvis Presleys »Falling in love with you«,« siger Michael Bojesen.

basim


Han forklarer, at der en vis formel, når det handler om at komponere et Grand Prix- hit eller et pop-hit, og at den ramme er så snæver, at det kan være vanskeligt ikke ligne noget, andre har lavet tidligere.

»Der skal være noget genkendelsens glæde og noget enkelhed kombineret med originalitet,« siger han.

»Når der for eksempel kun er to og et halvt minut, og der skal være vers og omkvæd, er der ikke meget plads til originalitet. Og hvis en sang er lidt for anderledes, passer den ikke ind og har måske ikke en chance.«



Kommer let til at lyde ens 

Ifølge Michael Bojesen er der kun 12 forskellige toner at arbejde med, og derfor skal der ikke meget til, før sange kommer til at lyde ens.

I selve hooklinen er der to forskellige toner, som der arbejdes med inden for popmusik, en såkaldt 2-5-1 vending, lyder en del af forklaringen.

»Det kan godt gå hen og blive et problem for sangen ved Det Internationale Melodi Grand Prix, når omkvædet ligner et andet omkvæd så meget,« mener han.
 
Michael Bojesen vil ikke selv gøre sig til dommer over, hvorvidt »Cliché Love Song« læner sig for tæt op ad »You to me are everything«.

Læser du på mobilsite? Se og hør Basim med »Cliché Love Song« her.



Læser du på mobilsite? Se og hør The Real Thing med »You to me are everything« her.