De fleste, der følger dagligvarehandlen, ved, at det har været rigtig svært at få danskerne til at handle ind online.

Rema 1000 har for nylig meldt ud, at deres onlineplatform, Vigo.dk, er fortid. Alligevel er der meget bedre takter andre steder i branchen, melder en af de helt store spillere ud.

»Alene i august måned voksede omsætningen med 13 procent, og specifikt på nye kunder voksede vi med 50 procent i forhold til samme måned sidste år,« lyder det i et opslag på Linkedin fra Nemlig.coms administrerende direktør, Stefan Plenge.

»Som en lille serviceinformation kom august måned også ud med sorte tal på bundlinjen med en million kroner i overskud på resultatet før skat.«

De positive takter var ikke noget, man så hver dag tidligere, lyder det fra firmaets side.

»Vi har oplevet, at der er overskud på bundlinjen nogle måneder, men det her har været en rigtig god måned. Det har ikke været hverdagskost,« siger kommunikationsdirektør Cathrina Dybdahl.

I det senest offentliggjorte regnskab havde Nemlig.com dog fortsat et underskud på 61,8 millioner kroner. Det er dog et væsentligt bedre resultat end året før, hvor underskuddet lød på 195 millioner kroner.

Hvad er nogle af de udfordringer, I står overfor? Vil kunderne gerne vælge varerne eksempelvis?

»60 procent af de danske kunder vil gerne se, dufte og røre varerne selv, men det efterlader dog stadig 40 procent, der ikke har det sådan,« siger Cathrina Dybdahl.

»Det er dog klart, at det er noget, vi arbejder meget med. Det er en barriere.«

Hos Nemlig.com beretter man også om flere andre indsatsområder.

De skal have danskernes øjne op for nye måder at gå til deres indkøb.

»Der er også andre ting, vi har stor fokus på. Blandt andet at de danske kunder laver meget af det, jeg ville kalde sjatkøberi,« siger kommunikationsdirektøren og fortsætter:

»Det er situationer, hvor de lige går ind og køber en liter af det ene og en liter af det andet. Der forsøger vi at vænne dem til, at man kan spare penge og tid ved at købe en gang på nettet. Altså få dem til at ændre deres vaner og handle online.«

I weekenden var Nemlig.com med i et stort pristjek på B.T., hvor onlinesupermarkedets priser er sammenlignet med Bilka To Gos og Rema 1000s Vigo.dk. Her klarede de det ret godt, som man kan læse her.