Det var en dybt skuffet og meget fåmælt Kevin Magnussen, der efter kvalifikationen til Singapores Grand Prix talte med B.T. For kun anden gang i år (første gang var i Monte Carlo) blev han slået ud allerede i Q1, hvor de fem langsomste biler sies fra. På 16.-pladsen var han 3/100 sekund efter den frelsende 15.-plads, men det var tydeligt, at han slet ikke burde ligge så langt ned i feltet: Hans teamkammerat Romain Grosjean sluttede Q1 på en imponerende fjerdeplads.

Inden kvalifikationen troede Magnussen på en top-10 placering og muligheden for at kæmpe med om at blive ’best-of-the-rest’ – nu har kun de absolutte bundpropper Hartley, Vandoorne, Sirotkin og Stroll bag sig på startgridden.

- Der er ikke noget konkret galt med bilen – der er af en eller anden årsag bare en generel mangel på performance i denne weekend. Bilen har egentlig en god balance, men der er bare ikke vejgreb nok, forklarede Magnussen.

Frit dækvalg ingen fordel

Efter et stærkt forår, hvor Magnussen totalt dominerede Grosjean, virker det som om styrkeforholdet i Haas-teamet er vendt til Grosjeans fordel. Nu er det danskeren, der bliver offer for de problemer, der tidligere på året plagede franskmanden. Det var tredje gang i træk Grosjean slog Magnussen i Haas-teamets interne kvalifikationsduel, hvor stillingen nu er 9-6 i danskerens favør.

Mens Grosjean med ottende startposition skal starte på de dæk, han brugte under kvalifikationen, har Magnussen og de øvrige kørere udenfor top-10 frit dækvalg. Det kan være en fordel, men direkte adspurgt af B.T., om det også ville være tilfældet i Singapore, var svaret et kort og fyndigt:

- Nej!

Håber 10 biler udgår

Med 23 snævre sving er det omtrent umuligt at overhale på den smalle gadebane i Singapore. Kevin Magnussen var derfor både realistisk og kort for hovedet, da B.T. bad ham vurdere chancerne for at få et godt løb og score VM-point:

- Så skal 10 biler udgå!

Singapores Grand Prix starter søndag klokken 14.10 dansk tid.