På sjette omgang af Belgiens Grand Prix sidste år holdt Formel 1-Danmark kollektivt vejret. Tv-billeder viste, hvordan Kevin Magnussen mistede herre-drømmet over sin Renault i Eau Rouge-svinget med tæt på 300 km/t, og hamrede ind i dækbarrieren.

Sammenstødet med barrieren trak 60g, men danskeren kunne selv kravle ud af den knuste Renault-racer.

»Jeg ’tabte’ bilen – den tog røven på mig. Jeg ramte curben en lille smule mere end på de andre omgange, og så lavede den hjulspind oppe i luften. Det er helt klart det vildeste crash, jeg har haft,« forklarede Magnussen. Han måtte igennem et officielt lægetjek, inden han fik tilladelse til at starte i det følgende grandprix i Monza (Italien), men allerede da var ulykken arkiveret under ’shit happens’.

’Det er fedt'

»Da jeg var kommet over skuffelsen, var det faktisk et fedt crash,« fortalte han senere til BT.

»Vi racerkørere er nogle drenge-røve, og jeg synes, at det er fedt, at jeg har haft et større uheld end min far – at jeg har været udsat for flere g-kræfter end ham. Det lyder nok underligt for almindelige mennesker, men vi er jo nogle adrenalin-junkier. Der er en grund til, at vi har valgt det her job…«

Så der er ikke nogen unødig respekt for Eau Rouge eller Spa-Francorchamps op til denne weekend.

»Crashet er absolut ikke det første, jeg tænker på, nu da jeg er tilbage i Spa-Francorchamps. Jeg har mange andre gode minder herfra. Så jeg giver fuld gas gennem Eau Rouge allerede på første omgang. Spa-Francorchamps er en rigtig fed bane – og en af de baner, der vil vise effekten allermest af de nye 2017-biler,« siger han.

For 20 år siden, da Formel 1-bilerne ikke genererede så meget downforce som i dag, skulle man lette på gassen, inden man gik ind i Eau Rouge-svinget. Kun de allerbedste kørere – som Ayrton Senna og Michael Schumacher – prøvede dengang at tage svinget med speederen helt i bund. Men kun på en enkelt, afgørende kvalifikations-omgang med omtrent tomme tanke og helt friske dæk.

Og som Michael Schumacher fortalte: »Man skulle samle mod til det på hele den foregående omgang. Og man skulle virkelig koncentrere sig om at holde højre fod ’stram’ – det var nærmest en naturlig refleks, at man lettede den en smule.«

Foto: JOHN THYS
Vis mere

Regn på vej

I de seneste år har bilernes downforce betydet, at Eau Rouge uden problemer kan tages med speederen i bund. Med de nye 2017-biler, der har bredere dæk og større vinger end sidste år, bliver den umiddelbare udfordring ved Eau Rouge endnu mindre.

»Jeg er sikker på, at det bliver relativt let – jeg tror faktisk at Eau Rouge med de nye biler er flat-out under alle omstændigheder. Også når man har fuld tank. Det bliver lidt ligesom en rutsjebane,« siger Kevin Magnussen.

Sammenligningen med en rutsjebane er relevant. Mercedes-teamet har regnet ud, at kørerne under den bratte opstigning efter Eau Rouge udsættes for en g-påvirkning, så de nærmest føler sig vægtløse – i cirka et halvt sekund kan kørerne ligefrem mærke, hvordan det er sikkerhedsselerne, der holdet dem nede i cockpittet.

»Hvis ikke man havde selerne på, ville man ryge ud af bilen,« siger Magnussen til BT.

Da han crashede sidste år, lå han lige bag sin daværende teamkammerat Jolyon Palmer, og turbulenser – og dermed reduceret downforce - fra englænderens bil kan have være en medvirkende årsag til ulykken.

Er det nødvendigt at køre i ’ren’ luft ,hvis man skal optimalt gennem Eau Rouge?

»Nej – det er ikke så vigtigt længere. Jeg er som sagt sikker på, at svinget i alle tilfælde er ’flat-out’,« forklarer Magnussen.

»Men på våd bane – og det regner altid på et eller andet tidspunkt i løbet af en weekend i Spa – vil Eau Rouge stadig være en udfordring.«

Vejrudsigten for Francorchamps truer søndag med regnbyger.