Den populære minibil fra Ford er udsat for store forandringer i den nye udgave. Mange af dem til det bedre, enkelte ikke helt i samme grad

For en rigtig stor del af kunderne vil det ikke betyde spor, at den nye Ford Fiesta ikke har arvet forgængerens usædvanlig fine balance, lethed og køredynamik. Måske det kun vil ærgre en lille procentdel af dem, når det kommer til stykket.

Det ærgrer mig, og det vil ærgre dem, som i Fiesta før har fundet køreglædens berigende hemmeligheder. Men for størstedelen af kunderne vil en bedre affjedring, nye model- og udstyrsmuligheder og nyhedsværdien veje tungere. Og Ford forsøger at tilfredsstille den store flok, ikke de få med køredynamik i årerne. Jeg vil gerne slå fast, at det ikke er hård, negativ kritik.

Den nye Fiesta kører mere dynamisk og afbalanceret end flertallet af konkurrenterne, og for dem med dynamiske tendenser er der håb i form af en strammere ST-Line med en mere spændende opsætning. Så i princippet vil Fiesta stadig kunne bringe glæde hele vejen rundt. Man skal bare vælge den rigtige.

Over fire meter i længden

Der er Fiesta ST-Line, og så er der de andre Fiesta-modeller. Trend, Titanium, specialmodellen B&O Play i 200 eksemplarer og den nye luksusmodel Vignale. Alle er de vokset til lidt over fire meter i længden og har en lidt længere akselafstand, men stadig ikke god plads på bagsædet eller i bagagerummet.

Prisniveauet er rimeligt med en frapris på 129.990 kr. med aircondition som standard. Dog er fartpilot og el-ruder bag kun standard i den absolut dyreste Fiesta. Vis mere

Med undtagelse af ST-Line har alle den samme undervogn, forstærket og forfinet i forhold til den gamle Fiesta. ST-Line, som jeg bruger det meste af tiden med ved præsentationen i Spanien, er den, hvor de fysiske ændringer er størst, men effekten, som den føles i forhold til forgængeren, er mindst.

Med dens styretøj med mere modstand, tykkere krængningsstabilisator, 10 mm sænkning og stivere dæmpning er den en fornøjelig Fiesta – og den minder ret meget om den gamle Fiesta, som kommunikerede og var livlig med et ekstremt godt styretøj og særdeles høj undervognskontrol.

Fiesta ST-Line virker dog nogle grader mere fjern, end hvad jeg kunne ønske mig. Vejene omkring Valladolid giver stort set ingen mulighed for at teste affjedringen på forskellige underlag. De få steder, jeg finder med lidt ujævnheder, klarer bilen rigtig godt.

Blødhed i undervognen

Solid, støjsvag og komfortabelt affjedret er min første indskydelse om standardundervognen, som jeg prøver i topmodellen Vignale. Udover et instrumentbord betrukket med læder, fartpilot og en god mængde krom følger også det særlige Vignale-kundekoncept med, hvor alt fra køb over levering til service foregår hos særligt udvalgte forhandlere med specialuddannet personale. Her er styretøjet mere diffust, men det er særligt blødheden i undervognen, der er ny for Fiesta.

Den nye Fiesta får et udstyrsudvalg, som sikrer den en plads i toppen af klassen. Vis mere

Ford kører med bredt motorprogram, og for Fiesta dækker det benzinmotorer med 70, 85, 100, 125, 140 og næste år 200 hk. En diesel, en 1,5 med 85 hk, kommer til Danmark, mens andre markeder også får en med 120 hk, som jeg prøver ganske kort i en Titanium. Det er en dieselperle, slet og ret.

Med infotainmentsystemer med touchscreen på 6,5” eller 8” med nødopkald og talestyring, sikkerhedssystemer som vognbaneassistent, adaptiv fartpilot og blind vinkel-system, B&O Play-lyd med 10 højttalere og meget andet i prisbillige pakker, f.eks. den store touchscreen og B&O Play for 7.800 kr., passer Fiesta nu ind i den moderne miniklasse, sågar som ledende på udstyr.

Det er usædvanligt, at aircondition er med i billigste Fiesta til 129.990 kr., men uforståeligt at nødbremsesystem ikke er standard (6.290 kr. med adaptiv fartpilot) – og fartpilot kun i topmodellen Vignale til 207.370 kr. Fiesta har dansk premiere i september.

Fiesta er nu så moderne som nogen bil i klassen, komfortabel, moden og fyldt med sikkerhedsudstyr (mod merpris), men den gamle havde en magi i undervognen, som den nye ikke har.

Vi var inviteret af Ford Danmark.