»Det er totalt vanvittigt at reservere tusinder af p-pladser til el-delebiler uden at kende behovet.«

Sådan lyder det fra Københavns børne- og ungdomsborgermester, Jakob Næsager (K), til B.T. 

Udtalelserne falder ovenpå B.T.s afdækning af, at Københavns Kommune ikke har noget overblik over, hvor mange af kommunens borgere, der rent faktisk benytter sig af el-delebilordninger. 

»Det er rent ud sagt at pisse på københavnerne, at man fjerner tusinder af pladser til noget, som man ikke aner, om der er behov for,« tilføjer Jakob Næsager.

El-delebilordningerne tæller blandet andet tjenester som Green Mobility, Hyre og GoMore. 

Hos byrådskollegaerne fra Venstre stemmer man i.

»Udrulningen af el-delebilparkeringspladser er gået alt for stærkt, uden man har kigget på, hvor mange københavnere, der rent faktisk bruger delebilordninger,« siger Venstres medlem af borgerrepræsentationen, Louise Theilade Thomsen, til B.T.

Hun er dog ikke overrasket over, at man fra særligt Enhedslistens side har presset på for at få flere el-delebilparkeringspladser.

»Det her med delebiler er meget ideologisk drevet, og der har aldrig været særligt meget fokus på, hvor stort behovet rent faktisk er,« siger hun.

Hun fremhæver, at de reserverede p-pladser næsten aldrig bliver brugt. Ifølge en evaluering fra 2024 er de i gennemsnit nemlig højst optaget fem procent af tiden i hele kommunen.

Altså bruges blot fem procent af de reserverede el-delebilparkeringspladser, mens resten står tomme.

Både Venstre og Konservative var ellers med i årsbudgettet i 2023, hvor det blev slået fast, at man fremadrettet ville omdanne 1.000 kommunale parkeringspladser til de særlige el-delebilparkeringspladser.

Hos Venstre forklarer man tilslutningen til aftalen med, at man indgik et kompromis.

»Vi sagde ved forhandlingsbordet, at det ville gå for hurtigt, og gjorde alt, hvad vi kunne, for at få det ud af aftalen. Men det er sådan med kommunalpolitik, at man må indgå nogle kompromisser – og jeg er sikker på, at ingen er i tvivl om, at vi er mod det her,« siger Louise Theilade Thomsen, som gerne så, at man afdækkede behovet for delebilparkering.

Hos Konservative er udmeldingen lidt mere kontant.

»Vi har nu haft den her ordning i to år, og det har vist sig, at der ikke er tilslutning til den. Derfor er vi klar til at tage et livtag med delebilparkeringspladserne. De kan jo ikke være fredet for evigt,« siger Jakob Næsager, som fredag kom med et forslag om at gøre alle p-pladser tilgængelige for alle slags biler.

Line Barfod (EL), teknik- og miljøborgermester i Københavns Kommune, affejer kritikken, og peger på, at begge partier var med i aftalen.

»Det er rigtigt, at ikke alle delebilpladserne bliver brugt hele tiden endnu. Men ifølge delebilselskaberne bliver pladserne mange steder brugt langt mere, end folk måske umiddelbart tror – og udviklingen går den rigtige vej,« lyder det fra hende:

»Vi har for nylig besluttet at sætte sensorer op på delebilpladserne, så vi kan få et mere præcist billede af, hvordan pladserne bliver brugt. Ud fra de oplysninger vi får om brugen, skal vi selvfølgelig se på, om der nogle steder er brug for at justere antal og placering af delebilpladser.«

Siden kommunalvalget i 2021 er 8.000 almindelige parkeringspladser blevet øremærket delebiler, elbiler, erhvervskøretøjer og handicappladser. Det udgør 6,4 procent af de 125.000 kommunale parkeringspladser i Københavns Kommune.

B.T. bragte torsdag et interview med en beboer på Nørrebro, som har ekstrasvært ved at finde en plads i den i forvejen trængte bydel, fordi flere pladser er blevet reserveret til el- og delebiler.