Joachim B. Olsen: En kontanthjælps- modtager skal ikke på ferie

Kontanthjælpen er for høj, og vi har slet ikke råd!

Sådan lyder det kontante svar på spørgsmålet om kontanthjælpens størrelse fra manden, som i den grad var med til at sætte den offentlige forsørgelse og fattigdomsdiskussionen til debat i 2012.

For Joachim B. Olsen, folketingsmedlem for Liberal Alliance, er overhovedet ikke i tvivl om, at det er alt for meget, at en enlig mor til fire børn får 23.000 kroner i støtte fra det offentlige om måneden efter skat, når man regner børnepenge, fripladser og boligydelser med.

- Vi har simpelthen ikke råd til det her. Vi er ikke så rige, at vi kan tillade os at have så høje ydelser, og det bliver vi nødt til at forholde os til, siger han.

Enlig mor til fire på kontanthjælp: Tania får 23.000 i støtte efter skat

Kontanthjælpsdiskussionen blussede op igen onsdag aften, da Tania Niebuhr i TV Avisen fortalte, hvordan det er at leve på kontanthjælp som enlig mor til fire børn mellem tre og 12 år.

Hun får 13.700 kroner om måneden i kontanthjælp og dertil kommer boligydelse, børnepenge og fripladser i institutioner. Ifølge hendes egne oplysninger får hun 23.000 kroner om måneden efter skat i støtte fra det offentlige om måneden.

Og det, mener den liberale politiker, er alt for meget.

Kontanthjælp: Så meget kan man få

Joachim B. Olsen understreger, at han ikke kender detaljerne i Tanias sag og ikke ved, hvorfor hun er uden arbejde, men han hæfter sig ved, at kontanthjælpen i Danmark er højere end i en række af de lande, vi normalt sammenligner os med.

- Vores ydelser ligger betydeligt højere end i andre nordiske lande, og det skaber en række incitamentsproblemer. Vi er et at de lande i verden, hvor flest mennesker er på offentlige ydelser, siger han.

En kontanthjælpsmodtager får simpelthen ikke nok ud af at tage et arbejde, mener Joachim B, men han synes også, at kontanthjælpen skaber problemer i forhold til de mennesker, der rent faktisk har et lavt-løns-job:

- Det er simpelthen at gøre grin med folk. Dem, der står op hver morgen og arbejder 37 timer om ugen i et job, der måske ikke er det sjovest, de får simpelthen for lidt ud af det, siger han.

Enlig mor til fire på kontanthjælp: Tania får 23.000 i støtte efter skat

I hans øjne er kontanthjælpen nemlig med til at presse mindstelønnen op, den er skyld i vores høje skattetryk, den fastholder folk på offentlig forsørgelse og forhindrer, at en lang række lavtlønsjob i at blive oprettet.

- Man kan godt have en holdning til, at kontanthjælpen skal have en vis størrelse, men man bliver altså også nødt til at forholde sig til, at det altså har nogle negative konsekvenser.

- Det er vel for pokker bedre, at folk arbejder for de penge, de får. Det ville være bedre for alle. Ikke mindst for de børn, der vokser op i de familier og ser en mor og far, der ikke går på arbejde.

Men han indrømmer, at det er en svær pædagogisk opgave at reformere kontanthjælpssystemet.

- Det er et meget følelsesladet emne, og det bliver tit udlagt som om, at man er et ondt menneske, som vil folk det dårligt, fordi man vil sætte nogle ydelser ned, men der vil tage noget fra nogen.

29-årige Tania Niebuhr fra Brøndby fik julehjælp, så hendes fire børn kunne få en lidt bedre jul, men også skoleferierne kan være et problem for familien. Hvis hendes kontanthjælpsydelse bliver sat ned frygter hun, at det går ud over den årlige ferie, som i år gik til Tyrkiet med to af børnene.

- Skal man på 'den årlige ferie', når man er på kontanthjælp? Nej, det mener jeg faktisk ikke, at man skal. Så skal man blive hjemme og søge arbejde i stedet for at tage til Tyrkiet.

Ifølge tal fra Finansministeriet har en enlig som Tania Niebuhr et rådighedsbeløb efter udgifter til bolig og før eventuel egenbetaling til daginstitution (Tania Niebuhr har dog friplads) på cirka 239.632 kroner årligt svarende til 19.969,33 kroner om måneden. Disse penge skal dække øvrige regninger, husholdning, tøj, fritidsaktiviteter med videre.

Afstemning

HVAD MENER DU? DELTAG I DEBATTEN NEDENFOR ELLER PÅ FACEBOOK

Læs også:

Din kommentar

Kommentarer

Helt enig

Skrevet af Palle F, Fredag den 28. december 2012, 05:07

Kaontant beløb skal være maks på 6000k mdr

Helt enig

Skrevet af Palle F, Fredag den 28. december 2012, 05:00

Kontant hjælp skal være på på maks 6000 før skat

Mange der har arbejde har mindre

Skrevet af T. Hansen, Fredag den 28. december 2012, 03:39

Jeg arbejder +37 t/u og har været på arbejdsmarkedet i 26 år. Jeg har 2 børn. Har ikke nogen speciel dårlig løn, men har alligevel kun et rådighedsbeløb efter husleje på kr. 10.000 til dækning af øvrige udgifter - det vil sige halvdelen af hvad Tania åbentbart har - og jeg har ikke råd til nogen årlig ferie !! Må ærlig talt sige jeg føler mig til grin over at folk der ikke arbejder kan have et så stort rådighedsbeløb efter husleje og ovenikøbet have råd til en årlig ferie !! Jeg ved jo godt hvem der er med til at betale regningen.

Læs det nu rigtigt!

Skrevet af Julie, Fredag den 28. december 2012, 04:06

I fare op, uden at tænke jer om, hvis du får boligsikring, skal du lægge den til + bidrag fra dine børns far + ekstra/forhøjet børnetilskud + familiecheken + evt. fripladser hel eller delvis + din løn - så har du det samme beregningsgrundlag.
Jeg fatter ikke, at vi skal blive ved med at diskutere dette, er jeg den eneste, der ser hvordan kirker, frelsens hær, mødrehjælpen og andre frivillige organisationer samt kommunerne, må hjælpe fattige forærdre gennem julen?
Jeg forstår ikke, at BT ikke holder sig for go´ til, at blive ved med at hive sådanne eksempler frem, giv os regnestykket for Joachim B. Olsen og venner... tror i ikke, i kunne forarges endnu mere der, det er jeg ret sikker på.
I er jo ved at få julemaden galt i halsen i jeres overilede reaktioner, øf, øf, øf... vær dog lidt taknemmelige for, at det ikke er jer, der sidder sådan, men pas på! Det kan det jo blive før i aner, se nu blot på alle dem, der falder ud af dagpengesystemet i januar... stakkels dem, nu ved de da i alt fald, hvordan de hårdtarbejdende danskere ser på dem.

Det er dig der ikke har forstået det !

Skrevet af Madsen, Fredag den 28. december 2012, 14:02

De tilskud kommer fra en og samme kasse, som de offentlige ydelser : Nemlig Statenskasse og dermed din og min pengepung. Så kan du sgu kalde det HVAD du vil. Vi betaler ALLE skat i danmark.

Hun får da alt fo meget

Skrevet af Palle F, Fredag den 28. december 2012, 05:04

Hun får da alt fo meget.

Radikal venstre siger at dette er ikke en venstre orinteret regerin... Sådan er det bare.

Jweg er sku ligeglad må de fattige spise de radikale venstre

Kig også på sagsbehandlingerne i kommunerne...

Skrevet af Pernille Sohl, Fredag den 28. december 2012, 03:18

Nu er det jo ikke alle i DK på kontanthjælp som er det fordi de ikke "gider" arbejde, jeg er sygmeldt med psykiske og fysiske problemer og er faldet for grænsen på sygedagpenge - der er ikke noget jeg heller ville end at blive afklaret i forhold til om jeg skal ende på en pension eller i et flexjob, men kommunerne aner simpelthen ikke hvad de skal stille op, og sagerne køre i langdrag, jeg har nu været i det kommunale system i ca. 7 år, fik tilkendt ny uddannelse på revilidering pga. fysiske ting, måtte gå ned i tid pga psykiske ting, blev til sidst sygmeldt helt, dette har nu varet i ca. 3 år og der er stadig ingen afklaring!!

BT er en rigtig ringe møgavis som konstant holder en gryde i kog

Skrevet af Carsten Hansen, Fredag den 28. december 2012, 03:02

BT og LA forsøger at lynche en hel gruppe som ligger ned. Det er nemt.

Lige præcis

Skrevet af Kim L., Fredag den 28. december 2012, 03:53

Lige præcis.

hold så kæft

Skrevet af gitte carlsson, Fredag den 28. december 2012, 02:49

ved du hvad JOakim FUCking olsen.. DU! er den eneste grund til at jeg og mange andre ikke stemmer på dit parti.. du har levet uden alle problemer som mange lever med og så siger du en masse lort fordi du ikke kender til noget

Joakim B NasserøvOlsen

Skrevet af HANSEN, Fredag den 28. december 2012, 02:24

Hvor har du dog ret, den dreng ( vil ikke kalde ham en mand ) er den største samfundsnasser der findes, lad ham arbejde for sin løn 37 timer pr uge, ( og ikke sove i timerne ), så finder han nok ud af hvordan verden er skruet sammen. Han skulle ha tæsk for sine udtalelser, ØV for en stor lort der er havnet på borgen !!!!!!
Hvis jeg var i samme lokale som ham og han kom med sine dumme bemærkninger, ville han få en lynhurtig flad, koste hvad det koste vil, men bare det at gi ham en syngende lussing, vil være ALT !! Han er samfundsnasser nr 1. ( gid der ikke produceres noget i hans kugler, for fanden et uhyggeligt afkom der kunne komme ud af det )

For mange følelser, for lidt omtanke

Skrevet af Kurt Dejgaard, Fredag den 28. december 2012, 02:15

Der ryger for mange følelser ind i den her debat.

Er kontanthjælpen for høj, hvis man tar' paa ferie? Det afhænger vel af prioriteringer. Jeg var paa min første ferie mens jeg var på SU. Jeg måtte så finde pengene ved at spare på andet. (Er SUen for høj? Næppe).

Ville Tanja have mere at gøre med, hvis hun fandt sig et arbejde? Ja, det må vi tro. Der er ikke meget fuldtidsarbejde der giver mindre end 13 tusind kr. om måneden. (Alt hvad Tanja ellers får, ville hun osse få, hvis hun var havde et arbejde).

Er indkomstforskellen mellem lønindkomst og kontanthjælp for lille? Det er reelt det eneste denne debat kan handle om. Resten, er afledninger der traekker opmærksomheden væk fra det eneste væsentlige der er at diskutere, her.

(Med mindre nogen har lyst til at diskutere om man får for meget i offentlige ydelser til børn, i Danmark. I Canada hvor jeg bor, faar men næsten ingenting. Til gengæld må faderen hoste op, ved en skilsmisse, ad egen lomme. Jeg er skilt, har en søn og betaler - alt iberegnet - omkring $700 (ca. Dkr. 4000) om måneden i børnebidrag, uden skatterabat. Beløbet kunne være røget op på $1000 + "det løse" (omkring $1200), hvis min ex ingen arbejde havde. Hvad havde Tanja haft krav på af børnepenge i Canada? Ca. $4000 - skattefrit - mindst. Og det ville være fædrene til hendes børn der skulle hoste op med hver en dollar. Bidrag fra skatteyderene ville stort set beløbe sig til et rundt nul i direkte tilskud, men slutresultatet for Tanja ville være at hun ville have haft flere penge mellem hænderne i Canada end i Danmark. Får enlige mødre for mange penge i Danmark? Det tror jeg ikke. Men fædrene slipper langt billigere i DK end de ville i andre lande).

Alt alt for unuanceret..

Skrevet af René Rosengren, Fredag den 28. december 2012, 02:07

Igen og igen, må man se JBO udtale sig om det samme og samme.. Næsten lidt sørgeligt efter min mening.. Men jeg vil gerne se, de specifikke regnestykker for lige den her person.. Vi kan og SKAL ikke tage stilling til de her ting, på nogle få personers forhold..
Noget man ihvertfald bør tage til betragtning, er at alle tal kan vises på mange måder, men forstås af få.. JBO, korser sig så ofte over de her sager der kommer frem, men jeg må indrømme at jeg aldrig har set nogle egentlige beviser i nogle af sagerne det eneste jeg har er hans udsagn.. Og det gør mig ikke specielt tryg, når nu man kan se, han er en politiker med en agenda..

Vh
René R.

Hvad sker der her

Skrevet af Michael, Fredag den 28. december 2012, 02:06

Det er forrykt at man kan tage på ferie til Tyrkiet, når man er på kontanthjælp.

Det er en hån mod det arbejdede folk, og skal stoppes ASAP.

Jeg har intet til overs for folk som Tanja.

Føler mig rent til grin!

Skrevet af Kc, Fredag den 28. december 2012, 07:39

Ja det er sgu for groft. Masser af familier med job kan ikke
rejse til Tyrkiet hvert år, der er noget helt galt med dansk
lovgivning.

Kloge Joachim igen!

Skrevet af danny, Fredag den 28. december 2012, 01:53

Skal vi nu igen høre på dumme opstød fra Joachim Olsen der aldrig har lavet et ærligt stykke arbejde men har været på offentlig støtte lige siden han i en ung alder første gang tabte kuglen ned i hovedet. Manden har ret i at kontasnthjælpen - for nogen - er alt for høj så det rent faktisk ikke kan betale sig at arbejde, men at kontantmodtagere (mange uforskyldt) ikke skal kunne tillade sig at tage på ferie er helt ude i hampen. Så skulle Joachim O. også forbydes at tage på ferie da han er på offentlig forsørgelse og endda med et beløb der langt overstiger hans muligheder på arbejdsmarkedet og hvad der udbetales i kontanthjælp til dem der uforskyldt (grundet voret totalt uduelige og løgnagtige regering) er kommet på kontanthjælp. Efter et langt arbejdsliv uden kontanthjælp eller offentlig ydelse og med en skattebetaling betydeligt over gennemsnittet i Danmark er jeg som folkepensionist belønnet med kr. 4.300 i samlet folkepension og ATP efter skat. Hej kloge Joachim - skal vi bytte??

Joakim B Olsen

Skrevet af HANSEN, Fredag den 28. december 2012, 02:09

Hvor har du dog ret, den dreng ( vil ikke kalde ham en mand ) er den største samfundsnasser der findes, lad ham arbejde for sin løn 37 timer pr uge, ( og ikke sove i timerne ), så finder han nok ud af hvordan verden er skruet sammen. Han skulle ha tæst for sine udtalelser, ØV for en stor lort der er havnet på borgen !!!!!!!

Ferie?

Skrevet af Alan pio, Fredag den 28. december 2012, 01:48

Ferie i Tyrkiet og så får hun julehjælp....???? jamen vi bliver pisset op og ned ad ryggen.......
Sådane en snylter skulle feje fortov eller gøre nogetandet samfundsnyttigt 37 timer om ugen for hendes løn/mine penge.. Jeg fatter ikke hun skal have lov til ligge på sofaen og hive en kontanthjælp.. 37 timer eller ingen kontanthjælp!!

Alan pio.

Skrevet af Tove Andersen, Søndag den 30. december 2012, 16:24

ifølge social love, skal beløbet at julehjælp betales tilbage og dem der give folk julehjælp oplyse Jobcenter og hvem og hvor meget der er give i julehjælp, så de kam modregnes i Kontanthjælpen.

Da folk på Kontanthjælpen ikke må modtage ting der let kan omsætte til kontanter, og her falde en julehjælp ind under.

Så meget får en folkepensionist

Skrevet af elise, Fredag den 28. december 2012, 01:02

Som Folkepensionist få jeg 8,269,00 om måneden
Som Kontantmodtager får man 10,335
er det rimelig ? min mad osv er jo ikke billigere .

Det er vel meget rimeligt

Skrevet af Hannah, Fredag den 28. december 2012, 01:44

Som førtidspensionist skal pengene række til din egen forsørgelse.
Som kontanthjælpsmodtager med børn skal du også kunne brødføde dine børn for pengene.
Din mad er ikke billigere, men kontanthjælpsmodtageren med børn skal bruge mere mad end dig.

Ja men

Skrevet af ST, Lørdag den 29. december 2012, 19:37

Ja men modsat pensionisten som har betalt skat hele sit liv, sidder mange bistandsklienter bare til forsørgelse i årevis

Du tager fejl

Skrevet af p thomasen, Fredag den 28. december 2012, 08:18

Den nævnte sats er for en enlig

Før skat ... den er 3000 højere for en forsørger

Smøger

Skrevet af Ingolf Rasmussen, Fredag den 28. december 2012, 03:50

Nu skal vi jo også lige ha´med, at mange kontanthjælpsmodtagere bruger en del tid med at ryge sine mange smøger.

Det passer ikke

Skrevet af HANSEN, Fredag den 28. december 2012, 01:04

Det beløb kan jeg slet slet ikke genkende,,,,,,,

Så meget får en folkepensionist

Skrevet af elise, Fredag den 28. december 2012, 01:02

Som Folkepensionist få jeg 8,269,00 om måneden
Som Kontantmodtager får man 10,335
er det rimelig ? min mad osv er jo ikke billigere .

Joakim B NasserøvOlsen

Skrevet af HANSEN, Fredag den 28. december 2012, 00:59

Og hvor i alverden får man løn for at sove på sin arbejdsplads ? har man for meget arbejde, må man jo drosle ned, sov jeg på min arbejdsplads, var jeg nok en af de første der røg i prikkerunden.

Tja

Skrevet af J, Fredag den 28. december 2012, 01:59

Get over it.

Hvad skal hun med friplads i institutionen!!!

Skrevet af jacobsen, Fredag den 28. december 2012, 00:40

Friplads i institution, 240.000,- efter skat, spare udgiften til arbejdslødshedskasse, ferie i Tyrkiet, gud hvor går det godt!!! Die dumme dänen hahaha!!!!

Ferie - hvad er det?

Skrevet af Charley, Fredag den 28. december 2012, 00:39

Tilhørende den gruppe af folkepensionister, der som førkrigsbørn altid stod bagest ved støtte- og udbetalingskasserne, men forrest når der skulle betales, og med noget i retning af 100.000 arbejdstimer bag sig, kunne det naturligvis være rart med en ferie under varmere himmelstrøg - jeg ved bare ikke hvem der skulle betale den, når jeg fortsat skal betale for alle andre i såvel ind- som udland.