En tunnel under Femern Bælt giver flere danske arbejdspladser end en bro. Det påvirker politikernes valg.

En tunnel under Femern Bælt giver mulighed for langt flere danske job, end hvis den faste forbindelse til Tyskland bliver bygget som en bro.

Sådan lyder det fra statsselskabet Femern A/S, der står for at undersøge og opføre forbindelsen til Tyskland.

Politikerne overvejer i disse uger, hvorvidt man skal bygge en bro eller tunnel. Selv om Dansk Folkeparti endnu ikke har gjort sin stilling op, så melder partiets trafikordfører Kim Christiansen nu åbent ud, at antallet af danske arbejdspladser spiller ind på beslutningen.

- Det er et vigtigt argument for at lave en tunnel, at der vil være flere danske arbejdspladser ved et tunnelbyggeri. Det spiller helt sikkert ind, siger Kim Christiansen.

Socialdemokraterne træffer deres beslutning i januar, men trafikordfører Magnus Heunicke har også øje på de ekstra arbejdspladser, som en tunnel giver.

- Det er ikke hovedargumentet, men det bidrager til det samlede billede, siger Magnus Heunicke.

Forklaringen er, at det er mest rentabelt og mest sikkert at bygge de enorme betonelementer, som tunnelen skal bestå af, tæt på den faste forbindelse. En bro indeholder derimod betydelige stålkonstruktioner, som er langt billigst at bygge i Kina eller andre lande i Asien.

Og det er mange arbejdspladser, der er i spil. Byggeriet kaster samlet mellem 25.000 og 30.000 arbejdspladser af sig.

Da den godt fire kilometer lange tunnel i Øresundsforbindelsen skulle bygges, opførte man en fabrik i Københavns Nordhavn til at støbe elementer. Tunnelen under Femern Bælt er så lang, at der skal opføres fem fabrikker af samme størrelse.

/ritzau/