Statens Luftfartsvæsen hemmeligholdt advarsel om, at SAS-mekanikere var skyld i Dash 8-ulykke i lufthavnen i Kastrup. Minister og opposition kræver forklaring.
Både transportminister Lars Barfoed (K) og oppositionen kræver en forklaring, efter at det er kommet frem, at Statens Luftfartsvæsen (SLV) har skjult en advarsel om, at SAS sløsede med vedligeholdelsen af det Dash 8-fly, der havarerede i Københavns Lufthavn i oktober 2007.
- Jeg går ud fra, som en selvfølge, at Havarikommisionen har fået alle de relevante oplysninger, som den skal have til sin undersøgelse. Jeg har i morgen et møde med SLV, og der vil jeg sikre mig, at de nødvendige oplysninger er tilgået Havarikommissionen. Derudover vil jeg afvente Havarikommisionens rapport om ulykken, skriver Lars Barfoed i en kommentar.
Socialdemokraterne og Enhedslisten kræver også en forklaring fra Statens Luftfartsvæsen.
SLV's ledelse lagde hurtigt efter dette sidste af tre Dash 8-havarier ansvaret på den canadiske flyproducent Bombardier, som efterfølgende påtog sig ansvaret for SAS' første to Dash 8-havarier i Vilnius og Aalborg, men ikke det sidste i København.
Men en mail-korrespondance, som Berlingske er i besiddelse af, viser, at chefen for SLV's centrale kontor for flysikkerhed skriftligt advarede SLVs øverste ledelse om, at SAS' mekanikere havde sjusket med reparation af flyet, og at det var årsag til flyulykken, som bragte 44 menneskers liv i fare.
/ritzau/
SAS hemmeligholdt oplysninger om Dash 8-ulykke - politikere kræver forklaring

kilkaya stream group placeholder

shoppingtips med reklamelinks
Du må bare
eje den her
Du må bare
eje den her
Du må bare
eje den her

shoppingtips med reklamelinks
Koster
0 kroner
Koster
0 kroner
Koster
0 kroner