Hvilke af følgende ord vil du bruge til at beskrive kvindefodbold? Ord som 'falsk', 'charmerende', og 'sensuelt' var blandt svarmulighederne.
Det fremgår af et DBU-spørgeskema, som nu får hård kritik.
»Jeg synes, det er usmageligt,« lyder det fra Teiken Vendelboe, der er fodboldtræner med A-licens.
»Der er en kæmpe stigmatisering af kvindefodbold generelt, og det, synes jeg, er mega ærgerligt. Jeg er selv meget involveret i pigefodbold, og om ti år er kvindefodbold kæmpe stort. Det er allerede på vej derhen.«
»Nu kan man tage udgangspunkt i ordet 'sensuel', men generelt var der mange uheldige ord. Man kan håbe, at alle svarer 'ingen af ovenstående'. Jeg føler mig voldsomt provokeret, for jeg har selv to piger, der spiller fodbold, og det udstiller kvindefodbold,« siger Teiken Vendelbo.
Han bliver suppleret af Amalie Bremer, der er kvindefodboldekspert, direktør i Boldklubben FREM og tidligere kommunikationschef i Ligaforbundet.
»Jeg bliver rigtig ærgerlig og tænker: Kan det nu passe? Jeg synes, det var helt off.«
»Når man arbejder med kvindesport og kvindefodbold, som jeg gør og har gjort, så tror jeg ret hurtigt, at man får indblik i, at der under tiden har været en stigmatisering og latterliggørelse af kvinder i fodboldverdenen. Det går også på krop og køn.«
»Et ord som 'sensuelt' kommer desværre til at tale ind i den stigmatisering, hvor man ikke tager kvindelige atleter seriøst og i stedet ser dem som objekter, man skal vurdere på kroppen. Jeg er sikker på, at der ikke har siddet en lummerbuks og lavet det spørgeskema, men den sammenhæng skal man bare ikke komme til at tale ind i.«
DBU siger, at ordet sensuel skal opfattes som noget sanseligt. Er det formildende?
»Jeg skal ikke være dommer, men man skal altid sætte sig i modtagerens sted, når man laver den slags, og så er det bare uheldigt, at man skal ud og forklare, hvad man mente bagefter, og at det var noget andet - uden at lægge hovedet på blokken - end det 99 procent læste det som,« siger Bremer.
Undersøgelsen er randomiseret, hvilket betyder, at ikke alle får samme valgmuligheder, men de får 10 ord fra en pulje af knap 40. Disse ord anvendes i den såkaldte på Brand Asset Valuator-modellen (BAV), der er en analyse-form, som en lang række store brands benytter.
DBU svarer skriftligt på kritikken:
»Vi har anvendt BAV siden 2016 til at analysere vores brands, herunder både Herre- og Kvindelandsholdet, og metoden bruges bredt af virksomheder i Danmark og internationalt med de samme knap 40 ord, som den besvarende kan vælge fra, så virksomheder kan sammenligne på tværs af brands.«
»Det konkrete spørgeskema har været udsendt siden februar i år, og mere end 7.000 har allerede svaret. Det pågældende ord indgår selvfølgelig også, når vi spørger til Herrelandsholdet.«
»Det er første gang, vi har fået kritik af ordvalget. BAV er en bredt anerkendt metode, der bruges på alle mulige brands – lige fra tøj og biler til forlystelsesparker og fodboldlandshold.«
»Vi tager naturligvis kommentaren til efterretning, og vi vil overveje et andet ordvalg fremadrettet,« lyder det fra DBU.