Kender du det, at du kun skal bruge et kilo kartofler, men alligevel ender med at købe tre kilo med hjem? Det er der måske en god grund til. Læs med her for at se, hvilke tricks supermarkederne bruger.

Placering af varer er angiveligt alfa og omega. Udover det selvfølgelig har en praktisk funktion, så kan det også føre til, at kunderne køber ting, som de ikke havde planlagt at købe. Det har magasinet Forbrugerrådet Tænk beskrevet i deres seneste magasin fra oktober. Her beskæftiger man sig med udtrykket space management, der dybest set handler om at ændre, hvilke varer der står på butikkens hylder - ud fra analyser af salgstal, forbrugsvaner osv.

Mogens Bjerre fra CBS, der er lektor og forsker på CBS fortæller, at god space management kan øge omsætningen gevaldigt.

»De konkrete tal er typisk fortrolige. Men jeg har set et omsætningsløft væsentligt over 100 procent ved en kombination af at flytte varerne og optimere hylderne. plus at kunderne bliver længere tid når hylderne er nemmerre at finde rundt i, siger han til magasinet Forbrugerrådet Tænk.

Både COOP og Dansk Supermarked afviser overfor magasinet, at de indretter deres butikker så kunderne tager de vare, som forretningerne tjener flest penge på.

Supermarkederne bliver også kritiseret af Ulla Toft fra Forskningscenter for Forebyggelse og Sundhed fra Region Hovedstaden. Hun mener, at det langt oftest er de usunde vare, som får de bedste placeringer i supermarkederne. Den påstand bliver også afvist.

Her er virkemidlerne

Forsker og forelæser Jesper Clement, fra CBS, mener, at man som sådan ikke skal tænke, at supermarkederne decideret forsøger at snyde dig ved kassen - også selvom det for nogle personer kan virke sådan.

Grunden er ifølge ham ret simpel:

»Det sværeste er at få folk til at komme igen. Man kan ikke få folk tilbage i butikken, hvis de føler sig snydt, når de kommer hjem«, siger han til BT og fortsætter.

»Min erfaring er, at det foregår på mavefornemmelser. Hvad der virkede i går, fortsætter vi med i dag, og hvad der ikke virkede, ændrer vi,« siger han, men der er ifølge ham ingen tvivl om, at forretninger generelt gerne vil have deres kunder længst muligt i butikken, da de højst sandsynligt kommer til at begå flere impuls-køb (køb som man ikke havde planlagt forinden, red.)

Jesper Clement fortæller dog også, at der er flere virkemidler, som supermarkederne bruger med varierende grad af effektivitet for at få kunderne til at smide ting i indkøbskurven. Dem kan du læse mere om i boksen forneden.