Putins danske mareridt

Gigantisk skatteregning som følge af danskers parløb med russisk minister

Den danske advokat og forretningsmand Jeffrey Peter Galmonds skattegæld på 191 millioner stammer fra en russisk hvidvasknings-skandale, som en overgang truede ministerpræsident Vladimir Putin.

En sag, der for seks år siden blev slået stort op som ’russisk firmaroulette’ i anerkendte finansaviser som Wall Street Journal og Financial Times. Men i stedet er hele sagen endt med en gigantisk skatteregning til danskeren.

62-årige Jeffrey Peter Galmonds russiske eventyr begyndte tilbage i midten af firserne, da han som ung advokat i København hjalp en russisk kvinde Elena med at blive skilt fra sin danske mand. Kort efter skilsmissen faldt Galmond og Elena for hinanden og blev kærester.

Elena viste sig at have en rig og magtfuld familie i Skt. Petersborg, og i 1989 åbnede Jeffrey Peter Galmond derfor ved hjælp af svigerfamilien kontor i den russiske millionby, der på det tidspunkt var ved at omstille sig til kapitalismen.

Pengene væltede ind

Den driftige danske advokat fik kontrakt med telefirmaet GN StoreNord om at lave investeringer i Rusland, og Galmond fik hurtigt bygget et solidt netværk op i den nye russiske telebranche. Han kom med tiden ind på livet af chefen for det store mobiltelefonselskab Peterstar, Leonid Reiman, der i 1999 bliver russisk it- og teleminister og ligeledes er kendt for at være en af Vladimir Putins personlige venner.

Via sit netværk i det russiske statsapparat tjente Galmond styrtende med penge på at hjælpe udenlandske teleselskaber ind på det russiske marked, og hans advokatfirma åbnede nye kontorer i Moskva og Hamburg.

I 2006 begyndte jorden dog at brænde under den danske advokat og den russiske regering i Kreml.

En voldgiftskendelse fra Zürich i Schweiz offentliggør en 350 sider lang redegørelse, der slog fast, at Galmond og den russiske teleminister sammen har begået bedrageri med teleaktier.

Den nyrige Galmond havde igennem en fond på Bermuda opkøbt 30 procent af aktierne i Ruslands tredje største mobiltelefonfirma Megafon, som menes at være seks milliarder værd. Men i kendelsen fra voldgiftsretten står, at den virkelige ejer af aktieposten ikke som hidtil hævdet er Jeffrey Peter Galmond, men i stedet teleminister Leonid Reiman, der har været den politisk ansvarlige bag kontrakter til selskabet.

- Han ignorerede sine pligter, mens han berigede sig selv, skrev Moscow Times.

Dårligt signal

Putin blev ligeledes angrebet for at holde hånden over sin minister.

- Kremls tavshed er et dårligt signal til Ruslands partnere og investorer, sagde Yelena Panfilova, præsident for antikorruptionsorganisationen Transparency International Russia til Moscow Times.

Efter en årelang efterforskning blev Galmond i 2011 tiltalt af en tysk anklagemyndighed for at være stråmand for den russiske teleminister, således at han kunne berige sig med op imod 840 millioner kroner via teleaktier investeret på Bermuda.

Grunden til, at Galmond sigtes i Tyskland, er, at tyskerne siden 2005 har efterforsket, hvilken rolle den tyske storbank Commerzbank har spillet i at hjælpe Galmond med at dække over, at det reelt var den russiske minister, der kontrollerede formuen.

Statsadvokat Dores Möller-Scheu fra den tyske anklagemyndighed slog i december 2011 fast i Børsen, at sagen kunne ende med ti års fængsel for særlig grov hvidvaskning på grund af det professionelle setup.

191 mio. til gode

Den store tyske avis Spiegel havde i en artikel slet og ret overskriften ’Galmonds Geflecht (netværk red.)’ med direkte reference til den i Danmark ellers ret ukendte advokat.

Men i april i år endte straffesagen som en ren fuser, da den tyske domstol ikke ville godkende anklageskriftet, og heller ikke i Rusland ville myndighederne rejse en sag, da den mulige hvidvaskning ikke var sket i Rusland.

Skat i Danmark holder dog fast i, at Galmond rent faktisk ikke var ejer af aktierne i Megafon. Skat mener i stedet, at Galmond har fået et honorar fra den virkelige ejer, som nu skal beskattes med 191 millioner kroner, oplyser Galmonds advokat Morten Samuelsson til BT.

Galmond påstår – modsat Skat – at handlen med aktierne er blevet godkendt af skifteretten på Bermuda.

Der er afsagt pressenævnskendelse om BTs artikler om Jeffrey Peter Galmond.