Lørdag morgen var der igen togforsinkelser omkring København på grund af tyveri af kobberkabler. Banedanmark er allerede begyndt at gå over til at bruge kabler af andre materialer.

Kabler af kobber er så god en forretning, at tyvebander jævnligt sætter liv og lemmer på spil for at stjæle dem. Det er sket igen lørdag, hvor 100 meter kabler er klippet af og fjernet ved S-togsstationen Åmarken i Hvidovre vest for København.Tyveriet betød, at togdriften måtte indstilles mellem Åmarken og Dybbølsbro, hvor der måtte indsættes busser. Desuden var der forsinkelser på andre togstrækninger som følge af tyveriet.- Det er tredje gang inden for blot en uge, at vi rammes af et kabeltyveri, og desværre går det altid ud over togpassagererne, siger sektionschef Claus Christiansen fra Banedanmark.Markedsprisen for kobber ligger omkring 40 kroner kiloet, og det gør det attraktivt for tyvene at få fat i kablerne. Banedanmark har forsøgt at forebygge tyverierne ved at kontakte skrothandlere i Danmark.

- Det har vi gjort for at gøre dem opmærksom på, at der findes masser af stjålne kabler i omløb. Det er meget let at identificere de kabler, som er stjålet fra de danske banestrækninger, siger Claus Christiansen.

Han vil ikke udtale sig om, hvor kablerne ender, og om de i større stil afhændes i udlandet.

- Men det sker da, at man hører om en lastbil, som er taget i tolden med stjålne kabler.

For at forebygge tyverierne er Banedanmark begyndt at benytte kabler af andet materiale end kobber.

Selv om det er sin sag at komme af sted med 100 meter kabler, bliver tyvene sjældent taget på fersk gerning, da de »arbejder« om natten, hvor der kun kører få tog. Alligevel udsætter de sig ifølge Claus Christiansen for stor fare, når de færdes på sporet.

Tyverier af kobberkabler er langtfra noget nyt fænomen i Danmark, hvor der inden for de sidste par år har været en lang række tilfælde på banestrækninger over hele Danmark. Også i udlandet, blandt andet Storbritannien, kender man til omfattende tyverier af kabler fra banestrækninger.