Butiksansatte og kunder, der arbejder eller handler i butikker, hvor der sprayes parfume ud butikslokalet, risikerer at udvikle allergi.

Det frygter myndigheder, eksperter og organisationer, fordi duftmarkedsføring er blevet langt mere udbredt, skriver Politiken.

Arbejdstilsynet vil ikke udtale sig om konkrete sager, men fortæller gerne, at det er en problemstilling, der optager mere tid end tidligere.

Unødvendigt for de ansatte

- Vi er blevet opmærksomme på området det sidste stykke tid og har fokus på det. Vi reagerer især, hvis der er allergifremkaldende stoffer, som det selvfølgelig ikke er godt for de ansatte at stå i. Helt overordnet er det unødig udsættelse af de ansatte, når der bruges parfume med den slags stoffer, siger tilsynschef Anne Therese Schultz-Petersen til Politiken.

Videnscenter for Allergi advarer mod, at duftene kan være allergifremkaldende:

LÆS OGSÅ: 

- Som udgangspunkt vil man kunne udvikle allergi, hvis man har en daglig kontakt med parfume, der indeholder allergifremkaldende stoffer. Mange mennesker oplever også andre symptomer fra parfumestoffer, hvis man udsættes for dem via luften som ubehag og kvalme. Hvis man har astma kan man også reagere i luftvejene, hvis man udsættes for meget stærke dufte, siger leder af videnscenteret, Jeanne Duus Hansen.

Rapporten 'Vækst via Oplevelser 2011' beskriver, at der er sket en stor stigning af duftmarkedsføring. I 2008 viste en undersøgelse, at 34 procent af de danske virksomheden brugte virkemidler som duft eller musik til at markedsføre sig på. Det tal var i 2011 steget til 47 procent

Arbejdsgiverorganisationen Dansk Erhverv opfordrer butikkerne til at bruge dufte med omtanke.