Det er kun muligt at købe 10-tursklippekort til de nyeste iPhones, og det tvinger kunder ud i dyrere rejser eller til at købe ny telefon.

En ekstraudgift på 240 kroner for hver femte rejse eller en helt ny telefon.

Det er det valg, Tine Pedersen står over for, efter DSB har sløjfet muligheden for, at hun - og andre iPhone-brugere - kan købe et 10-tursklippekort.

35-årige Tine Pedersen rejser et par gange om måneden fra Vejle til Randers, og her plejer hun at anvende et titurs-papklippekort. Men siden den 15. januar har den driftsikre billetløsning ikke længere været muligt at købe. Derimod skal kunder bruge en digital version gennem DSB’s App.

Men Tine Pedersens iPhone 4 er med ét blevet for gammel, da DSB ikke længere understøtter telefonens styresystem.

Derfor er hun tvunget til at købe enkeltbilletter, bruge rejsekort eller investere i en ny telefon. Uanset hvad hun vælger, bliver det dyrt.

»Jeg er simpelthen så vred. Jeg synes ikke, at DSB skal bestemme, om jeg skal købe en ny telefon,« siger Tine Pedersen.

Hun har nu undersøgt forskellige telefoner og forventer at måtte bruge omkring 2.000 kroner på en ny mobil.

»Det tror jeg desværre, jeg bliver nødt til,« siger hun.

Seniorrådgiver hos Passagerpulsen, Asta Ostrowski, kritiserer DSB for at begrænse kundernes mulighed for at købe billigere billetter og mener samtidig, at togselskabets manglende understøttelse af ældre telefoner kan være på kant med EU-lovgivning.

»For mange kunder vil det her betyde, at de skal købe en ny telefon. Og EU’s  passagerforordning siger, at kunderne skal kunne få billetter gennem ”almindeligt tilgængelige informationsteknologier”. Og jeg vil sige, at en iPhone 4 må betegnes som en almindelig telefon, som mange danskere har. Det her er ikke godt nok,« siger hun.

Chef for forretningsudvikling i DSB, Aske Wieth-Knudsen, afviser kritikken.

»Vi tager gerne dialogen med Passagerpulsen, men det er vores vurdering, at vi allerede leverer billetløsninger på de gængse kanaler. Vi følger it-udviklingen og sørger for, at vores apps er opdateret. Men vi er selvfølgelig kede af, at det rammer kunder, der har telefoner, der typisk er fem år eller ældre,« siger Aske Wieth-Knudsen.

DSB-chefen råder kunder med ældre telefoner til forskellige løsninger. Ifølge Aske Wieth-Knudsen  bør unge købe ung-billetter, mens ældre over 65 år bør købe pensionistbilletter. Andre kunder kan forsøge at finde rabatter gennem såkaldte orange-billetter, der sælges til rejser uden for mylretiden.