Lyt til artiklen

Vil du lytte til artiklen?

Køb et Digital Plus-abonnement og lyt med det samme.

Vil du lytte til artiklen?

Køb et Digital Plus-abonnement og lyt med det samme.

217 personer blev dræbt, da en egyptisk andenpilot med vilje styrede et fly i Atlanterhavet i 1999. Det samme ser ud til at være sket ved tirsdagens flystyrt i Frankrig.

Noget tyder på, at datoerne 24. marts 2015 og 31. oktober 1999 kommer til at stå sammen i en skræmmende statistik.

I 1999 var EgyptAir Flight 990 på vej fra Los Angeles til Cairo via New York, da det pludselig og uden advarsel styrtede i Atlanterhavet ud for Massachusetts’ kyst og tog alle 217 personer om bord med i dybet.

Læs også

De amerikanske myndigheder nåede i efterforskningen af den voldsomme ulykke frem til, at andenpiloten - den egyptiske Gameel el-Batouty - bevidst fik flyet til at styrte. En konklusion, som de egyptiske myndigheder til dato afviser. Deres egne undersøgelser pegede i stedet på en mekanisk fejl som årsag, men forklaringen om en selvmordsaktion er i dag bredt accepteret.

Det forfærdelige flystyrt dukker i hvert fald op i manges erindringer, efter at de franske myndigheder har oplyst, at den tyske andenpilot i det Germanwings-fly, der forulykkede i Alperne tirsdag formiddag, bevidst tvang flyet til at styrte. Det viser lydoptagelser fra den sorte boks ifølge den franske anklagemyndighed.

Læs også

I 1999 var det også den sorte boks, der fik efterforskningen til at handle om selvmord. Optagelserne afslørede dengang, at kaptajnen gik på toilettet og efterlod Gameel el-Batouty alene ved roret.

Da døren lukkede, sagde El-Batouty: »Jeg stoler på gud«.

De ord gentog han mumlende, mens han trykkede på knapper, der stoppede for flyets motorer, og en høj alarm begyndte at hyle. Kaptajnen fik til sidst besværet sig ind i cockpittet og forsøgte forgæves at få rettet flyet op igen, inden det styrtede i havet.

Her boede andenpiloten: Tysk politi er til stede ved hans hjem

Der har været mange spekulationer om El-Batoutys motiv - både terror og hævn.

Andenpiloten havde angiveligt flere anklager for sex-krænkelser hængende over hovedet, og han var kort forinden flystyrtet blevet irettesat af sin chef for pilotgruppen for EgyptAirs Boing 767-fly, Hatem Rushdy, og fik frataget muligheden for at flyve oversøiske ruter som straf.

Turen fra Los Angeles var eftersigende hans sidste oversøiske tur, skrev The Guardian dengang. Pilotchefen var blandt de 217 omkomne om bord på flyet den dag.

Andre læser også