Krydstogtskibet »Costa Concordia« skulle ikke have været der, hvor det var, og skæret som det grundstødte på, har altid ligget, hvor det ligger.

Hvorfor sejlede krydstogtskibet »Costa Concordia« så tæt på land? Var det undersøiske skær, som skibet løb på, ikke aftegnet på kaptajnens søkort? Hvorfor udsendte skibet ikke nødsignal. Hvorfor var man i gang med evakueringen, før kystvagten blev alarmeret. Blev kaptajnen ombord, eller forlod han det krængende skib for hurtigt?

Spørgsmålene står i kø for at blive besvaret, efter at krydstogtskibet »Costa Concordia« fredag aften løb på grund tæt på øen Giglio ud for Toscana.

SE BILLEDERNE:

ITALY-SHIP/

I øjeblikket savnes 43 passagerer, mens tre bekræftes omkommet.

Skibet havde 2.400 passagerer med, da det af endnu uforklarlige årsager og totalt ude af kurs sejlede mod klipperne, der rev et 70 meter langt hul i siden på skroget.

Skibets italienske kaptajn, Francesco Schettino, blev sent lørdag aften arresteret efter at have siddet i søforhør, hvor han har forklaret, at skæret eller de sten som skibet stødte på, ikke er aftegnet på søkortet. Også en anden skibsofficer er anholdt.

- Vi befandt os i normal fart, da vi pludselig kolliderede med en række store sten på skæret, der ikke fandtes på kortet. Vi var 300 meter fra klipperne og skæret skulle ikke have været der, har han ifølge avisen Republica forklaret.

Videre har han sagt, at han og mandskabet var blandt de sidste, der forlod skibet og at beslutningen om at dirigere det imod Giglio blev taget enstemmigt af skibets ledelse, underforstået, at kaptajnen selv skulle have været på broen.

Også her strider oplysningerne mod hinanden. Direktøren for rederiet Costa Crociere, Gianni Onorato, siger, at kaptajnen befandt sig i spisesalen.

En kilde siger til avisen Corriere della Sera, at skibet slet ikke skulle have befundet sig der, hvor det ramte klippen.

En beboer på øen, siger til avisen, at det kun kan skyldes en fejl, at skibet sejlede mod en klippe.

- Alle klipperne i vandet omkring øen er indtegnet på søkortene, siger Stefania Pini, der ejer en kaffebar ved havnen på Giglio.

Henrik Rosendal-Jensen, der er lods og områdeleder i København for det statsejede selskab, Danpilot, der hjælper med at guide krydstogtskibe ind i Københavns Havn, siger til bt.dk at der kan være flere årsager til, at man støder på grund.

- Men mit bud er, at det er en menneskelig fejl eller uopmærksomhed, der er årsagen, vurderer han.

BT TV:  

Blandt de reddede passagerer var fire danskere, en af dem den 69-årige Peter Christensen fra Nordborg, der sammen med sin hustru og et vennepar sad i restauranten, da skibet stødte på grund.

Han fortæller blandt andet om den panik, der opstod efter to brag havde lydt, og hvor passagerer tumlede omkring, mens glas og inventar fløj gennem luften, og om hvordan de fire sammen søgte op mod deres kahytter, hvor de i mørket kun fik fat i redningsvestene.

Bagefter søgte de ned på de dæk, hvor der var adgang til redningsbådene, men at bådene på et af dækkene allerede var overfyldte.

- Det var 3.000 mennesker, der skulle nedenunder, så du kan jo næsten forestille dig, hvordan det var. Der blev skubbet, råbt, hylet og skreget. Der var også børn i blandt. Det var simpelthen forfærdeligt, siger han.

Da de fire danskere omsider nåede frem til redningsbådene, var der kaos på dækket, og redningsbådene blev også her hurtigt fyldt.

- Vi blev skubbet fra den ene side til den anden, og nogle folk stod uden ret meget tøj på og i bare tæer, fortæller han.

De fire danskere var dog heldige og kom sammen ned i en af de overfyldte redningsbåde, hvor de måtte ligge på gulvet. Skibet hældede dog allerede så meget, at det var svært at få redningsbåden i vandet, fortæller Peter Christensen til Berlingske Nyhedsbyreau.

- Men nogle kraftige folk fik den lirket ned på vandet.

Redningsbådene er udstyret med motor og kunne uhindret sejle ind i havnen på Giglio, hvor de mange tusinde passagerer stod mere eller mindre påklædte og frøs.

Ingen af de lokale beboere kom til hjælp, fortæller Peter Christensen.

- Der var lys i vinduerne, men der var ingen der kom ud. Til sidst søgte vi ly i en kirke, hvor vi sad på vores redningsveste på gulvet og frøs, siger han.

Efter nogle timer kom en færge ind i havnen og sejlede ad flere omgange de evakuerede ind til fastlandet.

- Det var først her, at vi blev hjulpet, og hvor man stod parat med tæpper og den slags, forklarer han.

Senere overtog repræsentanter fra den danske ambassade i Rom assistancen. De fire befinder sig pt. på et hotel ved lufthavnen.

- Men vi har stadig det samme tøj på, som vi havde, da vi forlod skibet. Det kan godt være at det lugter, men vi fik intet andet med, siger Peter Christensen, der håber, at de kan vende tilbage til Danmark i dag.

Imens ligger alle deres ejendele efterladt i kahytterne på »Costa Concordia«.