En spændende hverdag, en fast rutine eller simpelthen det faktum, at man kan betale regningerne hver måned? Motivationen for at gå på arbejde er ofte en blanding af mange ting, men gode kollegaer på arbejdspladsen er altafgørende for, at man gider stå op om morgenen, når en arbejdsdag kan synes uoverskueligt hård.

Det skriver mediet Quartz.

Med baggrund i en række undersøgelser peger mediet på fire typer kollegaer, som har en enormt vigtig indvirkning på din arbejdsglæde.

1. Din fortrolige

Det er en hel del lettere at gå på arbejde, hvis du ved, at du ikke bare har kollegaer - men faktisk gode venner ventende. Forskning viser, at folk, der arbejder sammen med deres venner, er gladere, bedre til at tage beslutninger, mere engageret og lægger mere energi i arbejdet. Det hjælper altså på både din arbejdsglæde og indsats, hvis du har en eller flere personer, du kan snakke med i fortrolighed. Det kan dog være en udfordring at få venner eller fortrolige på en arbejdsplads, fordi mange ofte skifter job relativt ofte.

»Vi ser ofte kollegaer som overgangsforbindelser og holder en armslængde til dem, mens vi gemmer vores rigtige kammeratskaber til fritiden uden for arbejdet,« har Adam Grant, professor i management og psykologi ved University of Pennsylvania, sagt til The New York Times.

2. Inspirationen

Et større research-projekt kaldet 'The Good Work Project' har undersøgt, hvad der inspirerer folk til at udføre deres arbejde godt og tilfredsstillende, og hvordan man også sørger for, at folk hele tiden udvikler sig. Her viser det sig, at det at have gode mentorer eller inspirationskilder på arbejdspladsen er en enormt vigtig faktor, når der skal skabes både arbejdsglæde og motivation blandt medarbejdere. Det gælder både den person, der som en del af sin jobbeskrivelse måske har ansvaret for, at du forbedrer dig, men det kan lige så vel være en kollega, du ser op til, fordi vedkommende er mere erfaren eller dygtigere end dig selv.

3. Den gode chef

Selvom det for manges vedkommende måske ikke lige er chefen, de tænker på, når de skal udvælge det bedste ved deres arbejdsplads, så er en god chef ekstremt vigtigt for, om du trives på jobbet. Et projekt udført af Google, hvor man så nærmere på mere end 10.000 evalueringer af ledere, viste, at chefen har en større betydning for både præstation og medarbejderens generelle tilfredshed end noget andet.

4. Din medsammensvorne

Din medsammensvorne på arbejdspladsen er vedkommende, du kan sladre til og joke med. Det kan ifølge Quartz godt være den samme person, som vedkommende der er din fortrolige - men ikke nødvendigvis. Under alle omstændigheder er det vigtigt, at du har en på din arbejdsplads, du kan have det sjovt med, også hvis bølgerne går højt, eller der er travlt. Stuart Brown er forfatteren bag bogen 'Leg: Hvordan det former din hjerne, åbner din fantasi og puster nyt liv i din sjæl', og han peger på, at leg kan hjælpe dig gennem meget på jobbet.

»Leg giver mennesker følelsesmæssig distance i stedet for at fokusere på fejl,« skriver han i sin bog.

Lige så vigtige kollegaer er, lige så ødelæggende kan dårlige kollegaer tilsyneladende være for arbejdsglæden. En undersøgelse lavet af Arbejdsglæde Nu blandt 703 danskere viste således, at brok fra kollegaer er den største faktor, når det kommer til at ødelægge arbejdslæden. Manglende ros og anerkendelse, travlhed, chefen og en dårlig omgangstone kollegaerne iblandt bidrager også til, at arbejdsglæden bliver lav.