Det kører godt for beboerne i de nyrige områder i Københavns Sydhavn.

Mens mange i Sydhavnen slet ikke har en bil og bor i små lejligheder i det gamle arbejderkvarter, så har velhaverne langs kanalerne i de nye havnebyggerier omvendt købt stort ind hos bilforhandlerne sidste år.

Særligt ét bilmærke dominerer parkeringspladserne omkring de arkitekttegnede lejlighedskomplekser, men det vender vi tilbage til.

B.T. har gennemgået tal fra De Danske Bilimportører, som afslører postnummeret på brugerne af nyregistrerede biler købt til over én million kroner i Region Hovedstaden i 2021.

Tallene viser, at beboerne i København SV med 82 køb af luksusbiler står for det største antal biler med et prisskilt på syv cifre.

»Jeg synes, det er overraskende, at det er i Sydhavnen, at der er flest biler til over en million kroner. Det hænger formentlig sammen med, at der er en masse nybyggeri på blandt andet Sluseholmen, hvor folk bor i dyre lejligheder under ordnede forhold. Her kan bilen holde trygt i en overvåget parkeringskælder med elevator direkte op til ens egen etage,« siger foredragsholder og bil- og livsstilsekspert Christian Grau

»Normalt vil man sige, at de dyreste biler står i Gentofte eller i andre af de rigere kommuner nord for København, men man glemmer let, at der også bor luksustyper i Sydhavnen,« fortsætter han.

Velhaverne i Whiskybæltet har dog ikke gemt muldvarpen i lommen. Som B.T. har kunnet fortælle, blev der i Region Hovedstaden sidste år købt luksusbiler for over én milliard kroner. Mange af disse luksusbiler står i garager nord for København, viser tallene. Hellerup, Charlottenlund, Rungsted, Vedbæk og Gentofte tegner sig således for i alt 120 styk. Se faktaboks.

Sluseholmen byder på kanaler langs ejendommene, der bindes sammen af små broer. Arkivfoto
Sluseholmen byder på kanaler langs ejendommene, der bindes sammen af små broer. Arkivfoto Foto: Celina Dahl
Vis mere

B.T. har også kunnet fortælle, at den mest købte bil til over én million kroner er en BMW X5.

I Sydhavnen er der også helt åbenbart en stor forkærlighed for BMW. Hele 76 ud af 82 af millionbilerne har således et blåt og hvidt logo på kølerhjelmen.

Ifølge Christian Grau passer det godt med livsstilen hos beboerne omkring vandet ved Frederiksholmløbet og Teglværksløbet.

»BMW er umisforståeligt et prestigemærke, der har en ung og maskulin profil. At køre BMW er lidt mindre konservativt og lidt mere ungt end at køre en tilsvarende Mercedes eller en Audi. Der er noter af macho,« siger han.

Det harmonerer godt med, at de 12 dyreste BMWer i Sydhavnen – købt til mellem 2,4 og 3,5 millioner kroner – alle har et diskret 'M' på bagsmækken. Feinschmeckere vil vide, at det står for motorsport, og at det borger for høj ydeevne.

De tyske luksusbiler med ung appel falder altså godt ind i miljøet omkring de dyre lejligheder med havneudsigt, lyder det.

»Helt generelt er borgerne i byen yngre end dem i forstæderne,« siger Christan Grau og fortsætter:

»Jeg tror, at mange af ejerne af de her biler med bopæl i byen er selvstændige eller iværksættere. De har ikke nødvendigvis en akademisk baggrund, men de kan til gengæld arbejde solen sort.«

»Når man har det der iværksættergen, vil man også gerne vise, at det går godt. Man kan signalere, at man er lykkedes, og man kan belønne sig selv på samme tid. Det er fristende, når man arbejder røven ud af bukserne.«

I stærk kontrast til Sydhavnen har de velbeslåede borgere på Østerbro ikke følt trang til at vise sig frem i eksklusive biler. I det traditionelt velstående område blev der købt 25 biler til over én million kroner sidste år. Selvom der blot er seks kilometer i fugleflugt mellem de to københavner-bydele, gælder der en helt anden livsstil nord for Indre By sammenlignet med Sydhavnen, forklarer Christian Grau.

Denne SUV står til 2,9 millioner kroner. Bilen har otte cylindre, der yder 612 hestekræfter. Motoren er bygget af én mand. Et kendetegn for AMG.
Denne SUV står til 2,9 millioner kroner. Bilen har otte cylindre, der yder 612 hestekræfter. Motoren er bygget af én mand. Et kendetegn for AMG.
Vis mere

Det kan simpelthen være ildeset at komme omkring i en alt for prangende bil.

»Det er meget klassisk, at der ikke er flere af de dyre biler i København Ø. Det er et meget veluddannet område, hvor machokulturen, som vi ser i Sydhavnen, ikke er så udbredt. Der er til gengæld stor kulturel kapital på Østerbro, og nogle vil måske endda her rynke på næsen af dem, der kører i luksusbiler,« siger han.