Jurist: Det må rejseselskabet slet ikke

Da Michael Thorsen afbestilte sin vinterferie i Thailand fik han at vide, at der kunne gå 16 uger, før han fik sine penge igen

Når store dele af Danmark i disse dage rejser på vinterferie, vil nogle danskere utvivlsomt komme i klemme hos diverse rejsearrangører med rejseforsikringer, afbestillinger og klagemuligheder. Det er ikke til at komme udenom, uanset om turen går til alpine pister eller lækre sandstrande.

Det gjaldt også for 60-årige Michael Thorsen fra Birkerød, der i november måned planlagde en 10 dages vinterferietur fra 8. februar til Thailands lune varme med sin kæreste, Astrid Skotte.

Rejsen forlænges med 21 timer

Men så kom der en uventet melding fra rejseselskabet Flybillet.dk, der formidlede parrets flybilletter på vegne af flyselskabet Gulf Air.

- De meddeler pludselig, at der er to ekstra mellemlandinger på rejsen, og at den samlede rejsetid bliver forlænget med 21 og en halv time. Det vil sige, at vi skulle have brugt tre døgn af vores samlede rejse på at komme frem og tilbage. Det er der ingen, der vil sige ja til. Den samlede rejsetid ville blive 71 timer, siger Michael Thorsen.

Lånte penge ud

Derfor besluttede Michael Thorsen at bede om at få pengene tilbage.

I telefonen lød beskeden, at der ville gå et par dage, forklarer han. Men i den skriftlige bekræftelse fra Flybillet.dk var beskeden en helt anden. Nu stod der, at det kunne tage mellem to til 16 uger at få pengene igen.

- Det svarer til, at jeg kan risikere at låne dem 12.198 (rejsens pris, red.) kroner rentefrit i fire måneder.Men selvom Michael Thorsen klagede over den usædvanlig lange udsigt til at få pengene tilbage, var svaret fra Flybillet.dk, at de ikke kunne udbetale pengene, før de selv fik pengene tilbage fra flyselskabet Gulf Air.

I samme besked svarede Flybillet.dk også, at de ’ikke længere er ansvarlige for denne rejse eller nogen former for erstatning herfor’.

- Det er skidefrækt, at de bare sender bolden videre til flyselskabet. Som forbruger er man ladt helt i stikken, siger Michael Thorsen, der til daglig arbejder som kommunikationsrådgiver og journalist.

Ifølge jurist Mads Mølgaard Bräuner fra Forbrugerrådet må ­Flybillet.dk slet ikke tilbageholde Michael Thorsens og andre rejsendes penge i helt op til 16 uger.

- Flybillet.dk skal tilbagebetale billetprisen hurtigst muligt. Det vil sige indenfor et par dage og ikke mere end en uge.

- Hvad de måtte have af aftaler med underleverandøren, er fuldstændig ligegyldigt. For forbrugeren har ikke lavet en aftale med Gulf Air, men med Flybillet.dk, siger han.Konfronteret med Forbrugerrådets kritik fastholder Flybillet.dk dog, at der i nogle tilfælde kan gå op til 16 uger, før den rejsende kan få sine penge tilbage.

Rentegevinst

Når Flybillet.dk tilbageholder pengene fra annullerede billetter, kan de rejsende ifølge Mads Mølgaard Bräuner se frem til en rentegevinst for de penge de har ude at svømme.

- Umiddelbart vil jeg mene, at den almindelige rentelov vil kunne gøres gældende efter en uge, når man skal have penge retur. Men der er ikke nogen praksis for det endnu, så det må komme an på en prøve, siger juristen.

Har prøvet det før

Det er ikke første gang, Michael Thorsen har haft en dårlig oplevelse med Flybillet.dk.

I april måned sidste år kom han i klemme, da Cimber Sterling gik konkurs. Selv om han dengang havde tegnet en forsikring, kunne Flybillet.dk, som samarbejdede med det konkursramte firma, ikke hjælpe ham hjem fra Rom. Det skulle han selv sørge for.

Han fik efterfølgende udbetalt cirka 2.000 kroner af Flybillet.dk, men også dengang kritiserede Forbrugerrådet, at rejseselskabet ikke bare hjalp ham hjem med det samme. Med det i mente faldt valget alligevel på Flybillet.dk, da vinterferien skulle bookes.

- Det var min kæreste, der valgte dem igen, og jeg havde også løftet pegefingeren. Jeg ville aldrig nogensinde have valgt dem igen.

Og det blev altså som forudset skæbnesvangert.

Kort efter, at Michael Thorsen retter henvendelse til BT om sagen i midten af januar, får han omsider sine penge tilbage fra Flybillet.dk. Selvom han måtte punge yderligere ud, fordi afrejsedatoen nu kom tættere på, fik Michael Thorsen efterfølgende bestilt en ny vinterferie. Han fløj således i går morges sydover til en uges afslapning i Tel Aviv.