FCK har sponsoraftale med porno-grossisten BN Agentur, der stimulerer sejrsviljen med sin helt egen frække bonusordning til FCK-spillerne


Pornogrossisten Barny Nygaard og hans firma BN Agentur er stadig Club 100-sponsor i den danske storklub FC København. På trods af at klubbens bestyrelsesformand, Flemming Østergaard, tilbage i 2003 under større pressebevågenhed meddelte, at han ville rive sponsorkontrakten i stykker

Dengang kom Barny Nygaards firma i søgelyset, da de trods en klar sponsoraftale med FC København fik forbud mod at reklamere på bandereklamer i Parken.

Det var blandt andet storsponsoren Carlsberg, der ikke fandt det passende at se reklamer for porno på Danmarks nationalstadion – side om side med bryggeriets ølreklamer.

FCKs bestyrelsesformand, Flemming Østergaard, meddelte, efter sagen havde rullet i pressen et stykke tid, at kontrakten var revet midt over.

- Jeg har afblæst kontrakten. Jeg orker ikke at køre sådan en sag frem og tilbage i pressen, sagde Østergaard dengang.

I øvrigt til stor frustration for Barny Nygaard.

- Det er dobbeltmoral, at man kan reklamere for alkohol, men ikke for film, der bare viser folk, som elsker hinanden, sagde Barny Nygaard dengang.

I dag – fem år senere – er BN Agentur stadig sponsor i den danske topklub. Kontrakten er ikke revet itu. BN Agentur er medlem af FCKs Club 100, hvilket kan oversættes til mellemklassen af sponsor-aftaler hos Parken Sport & Entertainment.

Sponsoratet lever ganske vist en smule skjult inde i Parken, men det lever ikke desto mindre, fortæller Peter Jensen, agent for BN Agentur. Han udtaler sig her i artiklen på vegne af firmaet, da Barny Nygaard er på ferie i Thailand og ikke har været til at træffe. BN Agentur får ikke den store eksponering, da firmaet ikke må opgradere sponsoraftalen på grund af den tidligere kontrovers omkring Carlsberg-sagen. Men sponsor er BN Agentur stadig.

Og hvis de er en smule usynlige i Parken, er de til gengæld ganske synlige i FCKs spillertrup. Firmaet lokker med to pornofilm per spiller, hver gang FCK får fuld gevinst på banen. 

Det er pornofilm, som firmaet sender ud på træningsanlægget på Frederiksberg, og sæsonens ni sejre i SAS Ligaen bør altså have udløst 18 nye film til hver spiller.

- Ja, det er rigtigt nok. Jeg tror, at det er de nyeste film, de får, siger Peter Jensen, agent for firmaet. 

sporten.dk har talt med flere FCK-spillere om den lidt utraditionelle bonus-ordning, men ingen af dem ønsker at sige noget til citat. De forklarer dog alle, at de kender til muligheden for at tage de frække film på træningsanlægget. Men det forholder sig ikke sådan, forsikrer alle, at der ligger to film på hver spillers plads, når de kommer til træning dagen efter en sejr. Ingen problemer med BN Agentur

FCKs bestyrelsesformand Flemming Østergaard, som ikke har problemer med, at BN Agentur stadig er sponsor hos FCK og i øvrigt har været det alle årene siden kontroversen.

- Så skulle Ekstra Bladet vel heller ikke være hovedsponsor for pokalturneringen. Så vidt jeg ved, så står der mere på deres sidste fem sider, end hvad der er i andre lignende ting. Er vi enige om det, spørger Flemming Østergaard retorisk. Bestyrelsesformanden afviser at kende til den bonusordning, som BN Agentur har valgt at belønne spillerne med.

- Det kender jeg i hvert fald ikke noget til. Det er ikke noget, jeg har set noget om. Jeg tror, de laver en aprilsnar med jer, fordi I er lette nok til at ryge på den, siger Flemming Østergaard til sporten.dk. 

Tilfreds med sponsorat I BN Agentur erklærer man sig generelt tilfreds med sponsoraftalen med FCK, hvor man får et antal VIP-billetter per kamp. Man er samtidig også sikret sit navn på en partnertavle, men ofte står BN Agentur med de mindste bogstaver. 

Får I nok ud af jeres aftale med FCK? Er I tilfredse med eksponeringen?

- Ikke altid. Det er jo en vurdering fra år til år, hvad vi får for vores penge i Parken. Vi bruger vores billetter til at invitere vores kunder ind i Parken. Men den sag der var med Carlsberg for et stykke tid tilbage er begravet, og den ønsker vi ikke, at der bliver rodet op i igen, siger Peter Jensen fra BN Agentur.

Carlsbergs sponsorchef, Peter Giacomello, oplyser til B.T., at han ikke ønsker at kommentere den tidligere tvist mellem koncernen og Barny Nygaards firma. Derudover understreger han, at Carlsberg ikke har en bonusordning, som FCK-spillerne kan nyde godt af.