Lyt til artiklen


Det kan nemt blive en kostbar affære at gå på indkøb i et dansk supermarked. Faktisk står det så galt til, at Danmark har de suverænt højeste priser på fødevarer i hele EU.

Det fastslår EU’s statistikbureau Eurostat år efter år på baggrund af en prisundersøgelse i medlemslandenes supermarkeder. I 2010 lå de danske priser på dagligvarer – ikke medregnet alkoholiske drikke – hele 36 procent over gennemsnittet for de 27 medlemslande.

I november tjekkede B.T. priserne på . Se det store pristjek .

Avisen 24timer har netop foretaget en undersøgelse, der sætter en tyk streg under de skyhøje priser, som danskerne må døje med. Konklusionen var, at den samlede pris for 32 identiske dagligvarer købt i Bilka i Danmark og i det svenske varehus Gekås endte med at koste 964 kroner i Danmark, mens de heldige svenskere måtte slippe 464 kroner for nøjagtig samme indkøb.

Det affødte voldsomme reaktioner fra bl.a. Forbrugerrådets direktør, Rasmus Kjeldahl, som udtalte til avisen:

Sløj konkurrence

- Jeg er virkelig rystet over denne meget store prisforskel, som igen bekræfter, at det er alt for dyrt at handle i Danmark, sagde Kjeldahl, som mener, at konkurrencen i den danske detailhandel er for sløj.

Artiklen fortsætter under grafikken:



Men hvad er forklaringen på det svimlende prisniveau i Danmark?

B.T. har stillet spørgsmålet til seniorrådgiver Henning Otte Hansen fra Fødevareøkonomisk Institut på Københavns Universitet.

- Der er en væsentlig lavere moms på fødevarer i Sverige end i Danmark, (hhv. 12 og 25 pct., red.) hvor vi har den højeste moms på fødevarer. Det kan være en del af forklaringen. Desuden har vi et højt omkostningsniveau i Danmark. Der er højere lønninger til kassedamen og lagermedarbejderen, og det smitter også af på priserne i de danske butikker, siger han.

Du behøver ikke at rejse mere end et par kilometer for at .

En anden – og mere overraskende – del af forklaringen er den meget udbredte tilbuds-kultur, der eksisterer i Danmark. Her siger Marcus Schmidt, lektor i markedsanalyse og forbrugeradfærd ved CBS, at de utallige tilbudsaviser, der vælter ind ad brevsprækken i Danmark, er med til at gøre varerne på hylderne dyrere.

Dyre tilbud


- Danmark er det land i verden, der har allerflest tilbudsaviser målt pr. indbygger, og alle de reklamer skal jo finansieres på en eller anden måde. Jeg har hørt, at det i Danmark er sådan, at op til 25 procent af varens salgspris er et markedsføringsbidrag. Sat på spidsen så kan det jo betyde, at når du ser en vare i supermarkedet til 100 kroner, så går 25 kroner af varens pris til tilbudsavisen.

Sådan narrer producenterne dig:

Rasmus Kjeldahl fra Forbrugerrådet mener heller ikke, at de mange tilbud nødvendigvis er til forbrugernes fordel.

- Den seneste undersøgelse fra Konkurrencestyrelsen af det her viser, at det generelle prisniveau i Danmark faktisk bliver lidt højere på grund af vores tilbudskultur. Det er jo ikke alle varerne, der bliver billigere af tilbudsjageriet, det er nogle begrænsede varegrupper, man konkurrerer på, og så er der andre varegrupper, der ikke bliver nedsat. Og for dem bliver normalprisen noget højere, siger han til B.T.

Med et abonnement på B.T. Plus får du adgang til op mod 45 nye artikler hver måned -  - for kun 29 kroner om måneden.