Hvem kan sige nej til en god, billig middag for to, og hvor ofte er det lige, at du får en times fuld kropsmassage eller tager på helikoptertur over København til halv pris?

Det nye fænomen hedder social e-handel.

Daglige slagtilbud lanceres typisk via sociale netværk som f.eks. Facebook. Pointen er, at jo flere der melder sig til et tilbud, inden tidsfristen udløber - des større chance for at slagtilbuddet bliver til noget

Derfor har den sociale e-handel stor succes netop nu, og hver dag venter rabatjægere i titusindevis på, hvilket tilbud der tikker ind på e-mailen.

Den sociale e-handel er baseret på forholdsvis nye hjemmesider som Sweetdeal.dk, Downtown.dk, bytilbud.dk og Groupon.dk, der vokser sig større og stærkere dag for dag.

Gør et kup hos Sweetdeal

Fænomenet blev for alvor verdenskendt, da Groupon.com for to år siden begyndte at udsende døgntilbud i Chicago. Konceptet blev lynhurtigt en sand succes, og i dag har selskabet tilbud i alle større amerikanske byer og i 28 andre lande. Deres hjemmeside er for øjebilkket inaktiv, men vil snart blive relanceret.

Dertil kommer, at Groupon.com er det firma i verdenshistorien, der hurtigst har nået en værdiansættelse på 1 mia. dollar, blot 17 måneder efter lancering. Den forhenværende rekord stod You Tube for.

Dagens tilbud

Den store succes skyldes i høj grad hjælpen fra forbrugerne. Gennem Facebook og Twitter spredes budskabet om dagens tilbud, som kan være alt indenfor kulturliv, mode og velvære eller noget helt fjerde. Konceptet er, at man typisk har 24 timer til at gennemføre købet, og at tilbuddet først gælder, når tilstrækkelig mange har meldt sig til.Downtown.dk, bytilbud.dk, groupon.dk og sweetdeal er aktuelle spillere på det danske marked, og der er skærpet kamp om kunderne.

For Mik Strøyberg, der står i spidsen for sweetdeal.dk (ejet af Berlingske Media, red.), er det vigtigt at overraske brugerne:

- Vi satser på at give brugerne alternative tilbud, der virkelig skiller sig ud, og at tilfredsstille brugernes daglige behov, og det skal gælde i hele landet. Vi arbejder hele tiden på at finde på nye idéer og bestræber os på, at folk kan få en oplevelse, som de måske ikke føler, de normalt har råd til. Vi har f.eks. haft tilbud på indendørs ski og helikoptertur. Ved siden af har vi tilbud med besøg på cafeer, restauranter og frisører osv., siger Sweetdeal-chefen.

Rabat på flyrejser

Konkurrencen om de købelystne kunder stiger i takt med, at flere udbydere kommer på banen med 'a deal a day'. Det mærker kreativ direktør hos Downtown, Casper Seedorf:

- Der er kommet en del konkurrence på markedet. Vores segment er unge studerende, og de er vilde med vores gode tilbud på caféer, restauranter, ansigtsbehandlinger osv. Og snart er vi klar med 'Take Offer', hvor vi tilbyder rabat på flyrejser, siger Casper Seedorf.