Han har studeret i Australien og Canada, arbejdet for Boston Consulting Group i Australien og stået i spidsen for driften i Nettos internationale afdeling.

Men nu har 33-årige Thor Jørgensen med sit nye job som kædedirektør for Føtex rettet blikket mod sit fædreland og det danske dagligvaremarked.

I sine første uger som kædedirektør får Thor Jørgensen både mulighed for at se mere til det ganske land og forretningen Føtex, når han besøger supermarkedkædens 95 varehuse rundt omkring i Danmark.

Onsdag gik turen fra Silkeborg til Viby, hvor medarbejderne blandt andet skulle fortælle deres nye direktør om, hvordan de håndterer frugt- og grøntafdelingen.

Thor Jørgensen er flasket op i finansverdenen langt fra frugt og grønt og dansk dagligvarehandel. Han kommer til Føtex med uddannelse og erfaring fra den finansielle sektor og konsulentverdenen, hvor han hos Boston Consulting Group blev sendt til Australien for at arbejde for en af konsulentvirksomhedens store kunder inden for detailhandel.

Siden har Thor Jørgensen været tiltrukket af detailbranchen, blandt andet fordi branchen er nem at forholde sig til. Desuden er han motiveret af det høje tempo.

»Det er en sjov og spændende branche, fordi den er så dynamisk. Fra vi tænker over, hvad vi skal gøre, til vi fører vores tanker ud i livet, går der ikke særlig lang tid,« siger Thor Jørgensen og tilføjer, at den daglige og direkte feedback fra kunderne er med til at skærpe fokus.

Det bliver der ganske givet brug for. Føtex er nemlig en de kæder, der i mange år lignede en af markedets store tabere.

Thor Jørgensen overtager styrepinden fra Mette Maix, som i sine tre et halvt år som kædechef nåede at få Føtex rettet op efter finanskrisen. Dansk Supermarkeds administrerende direktør, Per Bank, har blandt andet formuleret den nye direktøres opgave til at være at »lede Føtex sikkert videre i kædens udvikling og tage Føtex til det næste niveau«.

Hvad det indbefatter, vil den nye kædedirektør endnu ikke sætte ord på. Indtil videre har han travlt med at »komme ud i alle hjørner af Føtex« og etablere et forhold til medarbejderne i varehusene.

Når Thor Jørgensen ikke har travlt med at sætte sig ind i sit nye arbejde, leder han efter hus i Aarhus.

Til sommer, når hans kæreste har født parrets andet barn, flytter familien nemlig fra København til den jyske hovedstad for at være tæt på Dansk Supermarkeds hovedkontor.

»Det er en dejlig sidegeschäft at bruge weekenderne på køb og salg af det ene og andet,« siger Thor Jørgensen.