Efter 14 år på Herlev Hospital har ledende overlæge Mark Ainsworth opsagt sin stilling. Han skal ud af Region Hovedstaden. Sundhedsplatformen har gjort et svært arbejdsliv endnu sværere, og Mark Ainsworth kan ikke længere stå inde for resultatet. Nu har han 183 kollegaer i ryggen.

Overlæge Mark Ainsworth vil ikke mere.

Efter 14 år på Herlev Hospital kan han ikke længere stå inde for den service, han sammen med sine kolleger er i stand til at levere.

For i mange år er vilkårene i hospitalsvæsnet blevet værre og værre. Ord som effektivisering, nedskæring og optimering bruges i flæng, og alle er de udtryk for, at personalet skal løbe hurtigere.

Sidste forår skulle indførelsen af et nyt IT-system redde hverdagen på hospitalerne. Men ifølge Mark Ainsworth har systemet kun gjort slemt værre.

Nu rykker han ud af Region Hovedstaden i protest.

»Jeg har ikke sagt op, fordi jeg har fundet et nyere og smartere job et andet sted. Jeg har sagt op, fordi jeg længe har været utilfreds med de forhold, der vedrører både patienter og personale. Tydeligvis er jeg ikke alene i min frustration,« siger han.

Efter meldingen om Mark Ainsworth opsigelse har hans kolleger på hospitalsafdelingen Gastroenheden skrevet to debatindlæg i Politiken.

»Vi kan ikke længere tie,« lyder det fra nogle af de i alt 183 kollegaer, som har underskrevet skrivelsen.

De har nemlig svært ved at få hverdagen til at hænge sammen.

»Det rammer os hårdt, når patienter og deres pårørende kommer i klemme i systemet. Brandslukning er vores hverdag,« skriver de.

På Gastroenheden møder de patienter med akut blindtarmsbetændelse, med mavesår, brok og kræft i tyktarmen. Det er en travl afdeling, hvor meget lidt kan planlægges på forhånd:

»Som akutafdeling er det utrolig vanskeligt at planlægge aktiviteten, da den i sagens natur kommer hulter til bulter. Man kan ikke planlægge akut sygdom. Med nedskæringer og Sundhedsplatformen er vi nået til et serviceniveau, jeg ikke kan stå inde for. Det er fair at fastslå, at det er svært at levere en god behandling på nuværende tidspunkt,« siger Mark Ainsworth.

Flere gange har han gjort ledelsen opmærksom på problemerne. For lige nu bruger medarbejderne så lang tid på at »klikke rundt i IT-systemet«, at de nu kun tilser tre patienter i timen. Før Sundhedsplatformen kom til, nåede de fire i timen.

»Det er jo ikke et problem for mig, at jeg kun når tre patienter i timen, men det er et problem for afdelingen, og det er et problem for sundhedsvæsnet i Region Hovedstaden, fordi vi simpelthen producerer mindre end tidligere. Og så er det et problem for patienterne, hvor mange akutte patienter nu skal vente til den efterfølgende dag, før de får behandling,« siger overlægen og fortsætter:

»Vi kæmper for, at de her forhold ikke bliver farlige for patienterne, men nu er den opgave blevet så svær, at vi bliver nødt til at råbe op, inden det går helt galt,« siger Mark Ainsworth.

Alle i hospitalsvæsnet er ramt af nedskæringer. Hvorfor kan I ikke håndtere presset, når mange andre tydeligvis kan?

»Allerede inden Sundhedsplatformen kom, var vi skåret så tæt ind til benet, at vores mulighed for at tilføre ekstra ressourcer i arbejdsgangene har været udtømt. Når vi så får et IT-system, der gør os langsommere, har vi en maksimal udfordring, som vi ikke kan planlægge os ud af.«

Men var I skåret mere ind til benet end andre afdelinger, allerede inden Sundhedsplatformen kom til?

»Jeg kender ikke samtlige afdelinger i kongeriget Danmark, men i forhold til vores arbejdsopgaver var nedskæringerne en stor udfordring.«

Nu har du opsagt din stilling, men hvorfor tror du, der er bedre arbejdsvilkår uden for Region Hovedstaden?

»Jeg får ikke samme bøvl med Sundhedsplatformen. Da jeg kiggede mig om efter et andet arbejde, var Sundhedsplatformen et vigtigt parameter,« siger han.

Hos direktionen på Herlev Hospital har det vækket ærgrelse, at Mark Ainsworth valgte at opsige sin stilling:

»Vi har selvfølgelig lyttet til Mark Ainsworths bekymringer om blandt andet oplevelsen af de stramme økonomiske rammer og udfordringerne med Sundhedsplatformen, som Mark Ainsworth giver udtryk for i opsigelsen. Direktionen har løbende drøftet disse udfordringer med afdelingsledelsen med henblik på at finde løsninger, hvor det er muligt. Dette er ikke nye emner, og vi er i direktionen opmærksomme på, at der generelt er pres på hospitalet«, lyder det fra hospitalsdirektør Klaus Lunding i et skrifteligt svar.

Sundhedsplatformen blev indført for første gang i Region Hovedstaden i maj 2016. Herlev Hospital var et af de første hospitaler, der skulle prøve kræfter med systemet. Siden er resten af Hovedstaden og nu også Region Sjælland kommet på Sundhedsplatformen.

Hensigten med IT-systemet var, at det skulle skabe bedre overblik, gøre processen hurtigere og give patienterne en mere sikker behandling.

Siden er systemet dog blevet udskældt af fagpersonale. Blandt andet rettede Mark Ainsworths kollega fra plastikkirurgisk afdeling, Janne Horn, i sidste måned kritik af systemet. Ifølge hende er Sundhedsplatformen:

»For omstændigt, det er for langhåret, det er for svært, og det er for dårligt,« sagde hun til TV 2 Lorry.

Mark Ainsworth er ikke den eneste læge, der har sagt op. Tidligere i år opsagde både klinikchef Morten Hedegaard og overlæge Ulf Helgstrand deres job på Rigshospitalet pga. for lidt tid med patienterne.

HR-direktør i Region Hovedstaden, Martin Magelund, udtalte for nylig til Politiken, at han finder situationen beklagelig:

»Vi er kede af det, når dygtige mennesker forlader regionens hospitaler. Vi tager sagerne alvorligt og lytter til kritikken, for det er kun det, vi lærer af. På den anden side ved vi godt, at det tager noget tid, før vi er fuldt igennem med udfordringerne«, sagde han til avisen.

Mark Ainsworth slår fast, at han ikke fra den ene dag til den anden besluttede at opsige sin stilling:

»Jeg siger ikke op, fordi jeg har haft en dårlig dag på arbejde. Det har krævet en lang overvejelse, for jeg har arbejdet her i 14 år og været glad for det. Men nu er frustrationen blevet for stor,« siger han og fortsætter:

»Hvis jeg havde løsningen på det her, var jeg blevet i min stilling. Men jeg har vanskeligt ved at se, hvordan et hospitalsvæsen, som bliver honoreret ud fra aktivitet, kan undgå en stor regning i fremtiden, så længe vilkårene forbliver, som de er nu. I Region Hovedstaden producerer vi ikke det, vi skal, så vi får færre penge i kassen og kan ikke ansætte nye folk. Det her kommer til at bide regionen i halen.«