Lyt til artiklen

I kampen om nye tilflyttere har mange kommuner brugt tid, kræfter og penge på kampagner, visioner og ikke mindst et slogan.

Kommunikationen.dk, der er et online-magasin for kommunikatører under Journalistforbundet, har lavet en rundtur i slogans i landets 98 kommuner og bedt to brandspecialister om at vurdere kommunernes valg af slogans.

De kommunale slogans veksler fra nogen, der med få ord lige præcist sætter på spidsen, hvad kommunen står for, til nogen, der i bedste fald er ligegyldige, skriver kommunikationen.dk.

En af eksperterne er Svante Lindeburg, som er Partner og Head of Brand Strategy i Kontrapunkt. Den anden er Nikolaj Stagis, direktør i brandbureauet Stagis, og forfatter til bogen ‘Den autentiske virksomhed’. Nikolaj Stagis er generelt ikke udpræget imponeret over listen af kommunale slogans.

»Helt overordnet er kommunerne ikke særligt gode til at gøre opmærksom på, hvad der er det særlige ved netop deres kommune.Det er uklart, hvad de står for, og hvad de gerne vil kommunikere,« siger Nikolaj Stagis til Kommunikationen.dk.

Her er eksperternes dom over nogle af de kommunale slogans.

De dårlige:

Brønderslev Kommune: ‘Det bedste sted at leve nord for Limfjorden’

Det er ifølge Svante Lindeburg fremhæver eksempelvis et eksempel på, at det kan være bedre helt at lade være med at investere i et slogan:

»For det første er det så beskedent, at det nærmest er selvudslettende. For det andet kan man altså ikke lade være med at have Brønderslev-sagen i baghovedet, hver gang man hører det navn. Der skurrer det slogan i ørerne. Det er som at sminke et lig. Så hellere bruge pengene på tilsynsmyndigheder, så det ikke sker igen.«

Odsherred: ‘Tid til livet’.
»Der er en særlig gruppe, der er MEGET uklare, og hvor budskabet i bedste fald er, at der er tale om en kommune,« siger Nikolaj Stagis

Ikast Kommune: ‘I hjertet af Jylland’.
»Der er også flere, der mest bare benævner en geografisk placering. Det er spild af bogstaver,« siger Nikolaj Stagis.

De gode:

Billund Kommune: ‘Børnenes hovedstad’.
»Billund har kun den størrelse, den har, på grund af Lego. Det er det, byen er kendt for, så det kan man lige så godt tage til sig. Og så har man generelt satset meget på børn, bl.a. med Lego-labs i alle folkeskoler, børneråd og en detaljeret børnepolitik. Så giver sloganet mening, «siger Nikolaj Stagis.

Sønderborg Kommune: ‘Viden og kreativitet’.
Sloganet roses for at spille op ad virksomheden Danfoss samt oplevelsesparken Universe.

Frederiksberg Kommune: ‘Hovedstadens grønne hjerte’.
”Jeg kan faktisk godt lide Frederiksberg Kommunes slogan. Frederiksberg er jo en grøn oase eller åndehul midt i København. Lige her er det noget specielt, men for alle andre byer er det, at der er noget natur, jo ikke unikt, siger Svante Lindeburg med henvisning til andre slogans:

Lemvig Kommune byder på ‘Bakker og bølgers land’, Ringkøbing-Skjern Kommune er ‘Naturens rige’ og Varde Kommune er ‘Vi i naturen’.

Se hele listen over kommunale slogans her og læs eksperternes kommentarer.