Traileren var ikke behandlet digitalt, før den blev sendt ud til publikum, lyder det fra DR.

Den pinlige elhegnsfejl i traileren til den 170 millioner kroner dyre dramaserie 1864 er resultatet af et langsommeligt digitalt efterarbejde, forklarer Jonas Allen, der er producent hos Miso Film, som står bag 1864.

- Årsagen til, at el-hegnet er med, er, at promoen (traileren, red.) er klippet inden det digitale effektarbejde gik i gang. Promoen er klippet meget tidligt i processen og var i første omgang til brug over for projektets samarbejdspartnere, skriver Jonas Allen i en mail til BT.

- Det digitale efterarbejde er stadig i gang og er en langsommelig proces. For os var det vigtigt at få promoen ud og vise publikum, hvad der er i vente, fordi den trods alt repræsenterer serien og dens visualitet.

15 sekunder inde i traileren til den stort anlagte dramaserie løber to drenge ned ad en skrænt. I baggrunden kan seeren skimte et elektrisk hegn.

Er det ikke lidt pinligt at begå sådan en fejl, når serien er Danmarks dyreste nogensinde?

- Promoen er som sagt produceret i et tidligt stadie, hvor effektarbejdet endnu ikke var påbegyndt, men vi prioriterede at dele den med publikum for at vise, hvad de har i vente.

Hvorfor skal det være opmærksomme YouTube-brugere, og ikke en medarbejder i DR, der gør opmærksom på fejlen?

- Det er godt set af den, der har opdaget det. Netop nu sidder vi med det store visuelle effektarbejde og gør alt for at sikre, at den slags ikke kommer med i selve serien.

Kan vi nu stole på, at der ikke er andre fejl i serien?

- Vi vil i hvert fald gøre alt hvad vi kan for at undgå det.

1864 har premiere den 12.oktober.