De fleste cyklister i de danske storbyer har nok oplevet det.
Det er mandag morgen og søvnen sidder stadig i øjenkrogen, mens du spejder efter sin cykel.
Men den er ingen steder at finde. Pistvæk fra det gadehjørne, hvor du placerede den et par dage forinden.
Og du er langt fra den eneste.
I 2024 blev der anmeldt 48.174 cykeltyverier i hele Danmark, viser tal fra Danmarks Statistik.
Af de 48.174 førte 803 af anmeldelser til en sigtelse fra poltiets side.
Det svarer til 1,66 procent. Året forinden var det samme tal 1,74 procent.
»Vi synes, at det er et stort problem med så lav en sigtelsesprocent. Det er jo nærmest risikofrit at stjæle en værdifuld cykel, og det kan vi ikke leve med,« siger Cyklistforbundets direktør, Kenneth Øhrberg Krag, og fortsætter:
»Vi mener, at efterforskningen er for ringe, og at der skal sættes flere ressourcer af til at opklare de her sager, for lige nu er det meget begrænset, hvad politiet gør.«
B.T. har de seneste år bragt flere historier om cykeltyverier – blandt andet nedenstående video, hvor en ladcykel blev stjålet i dagslys ved storcentret Kronen i Vanløse:
Tallene viser ligeledes, at der i 2024 faldt 252 domme for cykeltyverier, og det er tal i samme leje, hvis man kigger på 2020 til 2023. Her er det dog vigtigt at understrege, at der godt kan være flere cykeltyverier i én dom.
»Det er et kæmpe problem, da det gør, at flere fravælger at cykle, når der er så mange tyverier. Fra et samfundsmæssigt synspunkt kan vi ikke leve med sådan en udvikling,« siger Kenneth Øhrberg Krag og fortsætter:
»For mange vil elcykler eller en ladcykel med el være et alternativ til en bil, men hvis man ikke kan parkere dem uden en stor risiko for tyveri, så ender folk sgu med at tage bilen.«
B.T. vil gerne sætte fokus på cykeltyverier og den lave sigtelsesprocent. Kan du bidrage til den dækning? Så må du meget gerne skrive en mail på sebj@bt.dk.
Tal fra Forsikring og Pension, som B.T. har fået tilsendt, viser, at den gennemsnitlige udbetaling for cykeltyverier er steget fra 4.796 kroner i 2014 til 7.223 kroner i 2024 – inflationen medregnet.
Stigningen handler særligt om, at der det seneste årti er kommet langt flere elcykler og ladcykler på vejene, og derfor mener Kenneth Øhrberg Krag også, at man fra myndighedernes side skal have et nyt syn på cykeltyverier.
»Generelt tror jeg, at vi skal kigge helt anderledes på cykeltyverier. Lige nu virker det til, at man stadig tænker på, at folk ‘bare’ får stjålet deres cykler til 3.000 kroner, som de har købt i supermarkedet. Men der er ekstremt mange, der får stjålet elcykler, ladcykler eller racercykler til måske 25.000 kroner. Det er jo det samme som en brugt, gammel bil,« siger han.
Københavns Kommune er topscoreren med 17.399 anmeldelser om cykeltyverier i 2024.
B.T. har rakt ud til Rigspolitiet for at høre, om man selv mener, at der bliver gjort nok for at opklare cykeltyverier. Rigspolitiet er dog ikke vendt tilbage inden for B.T.s deadline.