Lyt til artiklen

Dansk Folkeparti har i årevis indrykket annoncer sammen med kryds og tværs'en i DSB's blad Ud & Se. Nu vil privatpersoner skubbe partiet ud.

Det er et af Danmarks mest læste magasiner.

Tusindvis af togpassagerer bladrer sig årligt gennem siderne, mens de lader sig fragte rundt i landet.

Og derfor kender rigtig mange passagerer også Dansk Folkepartis annoncer, som år efter år har været indrykket side om side med den kryds og tværs, man finder bagerst i DSB's blad Ud & Se.

Et blad, der udkommer 11. gange om året og trykkes i 155.000 eksemplarer.

Men i fremtiden skal det ikke længere være Pia Kjærsgaard, Kristian Thulesen Dahl eller en nuttet dansk-svensk gårdhundehvalp, som møder læserne, når de bladrer sig om på de bagerste sider.

På crowdfunding-hjemmesiden booomerang.dk forsøger en gruppe personer, herunder flere reklame- og kommunikationsfolk, således at samle penge ind, så de kan fravriste Dansk Folkeparti den velkendte placering.

Her kan du se, hvordan Dansk Folkepartis annoncer er placeret i det seneste nummer af Ud & Se. Artiklen forsætter under billedet.

Målet er 100.000 kroner til annoncerne

Stifter af indsamlingen, Peter Andreas Jørgensen, sad en dag i toget og læste Ud & Se, da han fik ideen til at købe krydsordsannoncerne.

»Jeg skrev det efterfølgende på Facebook, og så var der en masse af mine kontakter i reklamebranchen, der skrev. De var med på den. Og så er vi bare rykket på den,« siger Peter Andreas Jørgensen, der til dagligt er reklamemand.

Målet er at indsamle 100.000 kroner, der skal gå til annoncer for Dansk Flygtningehjælp og Projekt Udenfor, som hjælper hjemløse.

Flygtninge og hjemløse var i efteråret 2015 genstand for en ophedet debat om, hvorvidt man skulle støtte DR og TV 2s landsindsamling.

Her skulle danskerne samle ind til fordel for Syriens flygtninge. Men det fik flere kritikere til at spørge, om man ikke hellere skulle bruge pengene på blandt andet de hjemløse.

Men den tankegang forstod Peter Andreas Jørgensen ikke.

»Allerede dengang tænkte jeg, at det var en underlig falsk modsætning. Og da jeg så sad med kryds og tværs'en tænkte jeg, at her kunne det jo være perfekt at modbevise den påstand om, at det ene udelukker det andet,« siger han.

Og missionen er derfor ikke, at han decideret vil købe Dansk Folkeparti ud af bladet. For det er ikke en jagt på Dansk Folkeparti, men han kan omvendt godt se, at der er en lille kobling mellem at indrykke annoncer for de to organisationer og så Dansk Folkepartis budskaber.

»Jeg vil gøre op med den tanke, at man ikke både kan støtte flygtninge og de hjemløse herhjemme. For det ene udelukker ikke det andet. Her kan du så sige, at Dansk Folkeparti har været bannerførere for, at man ikke kan støtte begge dele,« siger han og erkender:

»Så på den måde er der selvfølgelig en kobling,« siger Peter Andreas Jørgensen.

Lige nu er der 259 dage tilbage, før indsamlingen slutter, og i skrivende stund er der doneret omkring 4.500 kroner til at købe krydsordsannoncerne. Peter Andreas Jørgensen har også selv doneret.

»Jeg startede med at donere en 20'er, fordi vi ved af erfaring, at der ikke er nogen, der kan lide at være den første,« siger han og påpeger, at de penge, som han får samlet ind, er skattepligtige. Men det beløb har reklamemanden selv tænkt sig at dække. Han må derfor slippe omkring 35.000-40.000 kroner, hvis de lykkedes med at samle 100.000 kroner ind.

DF: Vi vil beholde pladsen

Hos Dansk Folkeparti oplyser pressemedarbejder Henrik Mogensen, at partiet har haft annoncepladserne »omkring 10-12 år«. Og man er godt tilfreds med netop den placering, for det er partiets vurdering, at her får man noget for pengene og rammer målgruppen.

»Og så er kryds og tværs jo lidt sjovt, og de personer, der udfylder krydsordene, bruger jo lang tid på at sidde med kryds og tværs'en og dermed kigge på annoncerne. Så vi synes, det er en god plads for os,« siger pressemanden i DF.

Han mener heller ikke, at partiet har i sinde at slippe den favorable placering i fremtiden.

»Jeg tror da, at vi satser på at have dem i lang tid endnu,« siger Henrik Mogensen.

Ifølge DG Media, der håndterer annonceordrerne for blandt andre Ud & Se, koster en krydsord-annonce 12.700 kroner pr. styk at indrykke i magasinet. Men man får 20 procent i rabat, hvis man køber annoncepladsen for samtlige 11 Ud & Se-udgivelser.

Bedre held næste år

Dansk Folkeparti har allerede sikret sig pladsen for 2017. Og dermed må Peter Andreas Jørgensen skyde en hvid pil efter planerne om at skubbe DF ud i annoncekulden allerede næste år.

»Hvis de allerede har solgt dem, så er vi da interesseret i at høre, om vi måske kan give et bedre bud. Og ellers kan det være, at vi kan forhandle om 2018 - hvis Dansk Folkeparti ikke har købt det år endnu,« siger Peter Andreas Jørgensen.

Han oplyser, at hvis det ikke ender med en annonceplads, så vil Dansk Flygtningehjælp og Projekt Udenfor stadig få gavn af pengene.

»Skulle det mod forventning ske, at vi ikke lykkes med projektet, vil alle indsamlede midler ligeledes blive doneret til Dansk Flygtningehjælp og Projekt Udenfor med 50 procent til hver,« skriver Peter Andreas Jørgensen på indsamlingssiden.